RTV Teorija i praksa

komunalnih problema, u globalna politička kretanja, međunarodne odnose, kultumu, naučnu, obrazovnu politiku, u ekonomiku sa svim njenim granama, probleme žena, omladine, populaciona ekološka pitanja, itd. „Školovanje na radu” očigledno je jednostrano, da ne kažemo invalidno, jer pruža isključivo „zanatsku obuku”. Novinara koji nema neugasli plamen dublje radoznalosti, übrzo će sustiči malformacija u univerzalnu neznalicu. Treba realistički reči da je niskim ambicijama koje obeležavaju regionalno-lokalnu štampu i RTV u svetu, analitičko-kritička dimenzija nepotrebna, pa im zato „sveznajući” novinar sasvim odgovara, Viša, ambicioznija varijanta ovog sistema školovanja raože da se ostvaruje samo u centrima sa novinarskim školama, institutima, a razlikuje se od „volontarijata” po tome što novinarski šegrt provodi u tom jedno-dvogodišnjem obučavanju pola vremena u školi, a pola na praksi u redakciji. Ovde mu se posvečuje više kvalifikovanih pedagoških časova-nastave nego u varijanti isključivog redakcijskog školovanja; tamo ga bace u vodu i, prema darvinističkoj logici, očekuju da če najjači isplivati. Takvo je školovanje iznuđen kompromis između javnosti koja traži kvalifikovanu informaciju i teškoča da se svaki autor i redaktor školuju na visokom nivou kao medicinari ili konstruktori aviona i mostova. Opasan paradoks konzervativnog mišljenja o novinarstvu predstavlja poznato uverenje da za rad od takvog javnog uticaja, dakle i takvih društvenih posledica, ne treba imati najviše mogućno znanje već prodornost, elastičan moral, prirodnu inteligenciju, intuiciju, što će reći osetljivo-poslušno uvo za procenu snaga na političkom frontu. Ovde je za novinara bitno da razgovetno čuje glas svog gospodara - danas jednog, sutra drugog, samo ako dobro honoriše ili preti, To se završava „filozofijom” koju je poodavno formulisao urednik u jednom od listova nekadašnje imperije štampe lorda Biverbruka: „Ја sam imao zadatak da pišem - a lord Biverbruk je mislio i govorio šta i kako!” Tu prestaje i demokratska logika i novinarska etika, sa njom i lična odgovomost, i

98