RTV Teorija i praksa

ali su primenjeni metodi proučavanja stanja postojećih tržišta malo prilagođeni istraživanjima budućnosti. NEOPHODNE TEME PROUČAVANJA DANAŠNJIH SREDSTAVA MASOVNIH KOMUNIKACIJA Da bismo razumeli savremeni pejzaž sredstava masovnih komunikacija i predvideli kasniju evoluciju, neophodno je da vodimo računa o neophodnim temama istraživanja. Iziožiću ih jednu za dragom, ali treba ih zajedno imati u vidu, jerukupno ćine sistem tendencija i interakcija. 1. Međusobno prožimanje nekada razdvojenih oblasti Prva velika tema je međusobno prožimanje sistema sredstava masovnih komunikađja, nekada sasvim razdvojenih oblasti. Informatika, film, radio, televizija, telekomunikacije nekada su bili sektori sa različitim sredstvima i funkcijama. Danas se ide ka konvergenciji: televizijski ekran upotrebljava se da bi na njemu mogli da se vide podaci koje prenosi teletekst ili video-tekst; buduči kanali video-komunikacije upotrcbljavaće se za neke službe koje su danas u funkciji telefona, televizije ili informatike. Činjenica je evidentna. Manje su evidentne posledice ove međusobne povezanosti. Kakav će biti, na primer, odnos prema televizijskim programima kada će isti ekran služiti za video-igre, proveru računa u banci, itd. Sve ove oblasti koje su danas odvojene imaju različitu logiku finansiranja; reklama i pretplata za televiziju; pretplata i plaćanje prema broju razgovora za telefon; ulaznice za bioskop, itd. Da li če se ići na jedinstven sistem? Ako ne, kako će se označiti granica i kako će korisnici upotrebljavati različite modalitete u ovako glomaznoj mreži sredstava masovnih komunikacija? Jednostavan primer, ali sa ozbiljnim posledicama: pristajanje na televizijsku pretplatu dok analogne programe besplatno nude kanali koji se finansiraju iz reklama... 2. Umnožavanje kanala i mreža einhovanja Bitna karakteristika draštva novih sredstava komunikacije sastoji se u tome što će nastupiti

139