RTV Teorija i praksa

stvaralačka osrednjost. Žan Darsi ' je često govorio da je potrebno da izgubimo navike koje smo nasledili iz vrcmcna „skromne televizije” kako bismo ušli u „tcicviziju izobilja” Obiije aparata za komunikaciju, ulazak u eru „hiper izbora” kako kaže Alvin Tofler: ncče se pitanje izobiija postavljati samo za televiziju, vcć za čitav sistem telekomunikacija kada nam se budu nudili satelitski TV programi ili direktni prenosi, kablovska televizija i svi ostali video-sistemi. Ovo i/obiljc postavlja pred istraživače mnoga pitanja, Prvo, ponašanje korisnika: ne teže li oni, kao što to čine već sa radio-programima, da dobrovoljno su/e lepezu mogućnosti, da se iz situacije „hiper izbora” vrate u situaciju klasičnog izbora između tri ili četiri programa? Drugo pitanje: kako podstaći istovremeno industriju programa? Francuski ministar za kulturu lansirao je, pre nešto više od godinu dana, na ovu temu parolu: „Franak za cevi, franak za programe”. Ovaj ideal izgleda da če tcško moči da se dostigne. Zakašnjenje proizvodnje programa nosi u sebi dva rizika. Prvo, reperkutuje se na čitav razvoj sredstava masovnih komunikacija, a zatim, vodi sistematskom ponovnom korišćenju, 3. Razvoj lokalnih i regionalnih sredstava masovnih komunikacija i kanala sa posebnim temama Umnožavanje kanala i mreža omogućiče razvoj sredstava masovnih komunikacija koji će se više obraćati određenoj publici nego svima u isto vreme. Ova specifikacija određene publikc može da se učini ograničavajućom. Geografske zone u kojima publika ima zajedničke interese (lokalna ili regionalna sredstva javnog komuniciranja) ili negeografske grupe su zajedničkim interesovanjima (tematska orijentacija ili programi namenjeni populacionim grupama određenog uzrasta. načina provođenja slobodnog vrcmena ili nacionalnim manjinama), U oba slučaja postavlja se problem rentabilnosti ovih programa. Vrlo je verovatno da če, osim posebno značajnih mreža, biti teško da se opravda postojanje kanala sa posebnim temama -

Žan Darsi (|ean d Агсу) odigrao je važnu ulogu u programskim direkcijama francuskc tclevizije 195 2-1959 godine. Jedan je od prvih novinara koji su radiii direktne prenose javnih priredbi za televiziju. Posie rada u Francuskoj prešao je na radio u SAD (prim.prev.).

140