RTV Teorija i praksa

od filmova: dakle, cena je tri puta viša za jedan, nego pretplata za sadašnja tri programa. Ako se ovome doda cena uključivanja i pretplate na kablovsku mrežu, kupovinu magnetoskopa, zapaža se da se zahtevi brzo umnožavaju i u dalekoj su nesrazmeri sa sadašnjim izdacima korisnika. Uprkos novih naplata, više je nego verovatno da će odnos između raspoloživih finansijskih izvora i časova programa koji treba da se proizvede, nastaviti da se smanjuje; i da će odnos između materijalnih troškova (cene emitovanja i cene opremanja domaćinstava) i troškova proizvodnje programa (koji su u mnogim zemljama u odnosu tri prema jedan) sve više gubiti ravnotežu u korist prvih. 5. Evolucija ројта javne službe i praksa društvenog sehtora audiovizuelne komunikacije U zapadnim zemljama gde je javna služba držala i još uvek drži znaćajno mesto u oblasti sredstava masovnog komuniciranja. jedno od pitanja koja uslovljavaju budućnost ovog sektora je pitanje evolucije pojma javne službe i prakse javnog sektora. I ovde se podrazumeva francuski kontekst (ali verovatno postoji analogija sa drugim evropskim zemljama). Dugo je javna služba bila monopol. Što se audiovizuelne komunikacije tiće, poslednje veze između ova dva pojma pokidane su zakonom od 29. jula 1982. godine, tako da će vrlo brzo doći do uspostavljanja dvostrukog sektora: javnog i privatnog, Javni sektor je meta kritika i napada; administrativna glomaznost, teška produkcija, itd. Mnogi - među njima i najveći deo savremene politike smatraju da treba izvršiti deetatizaciju javnog sektora i zameniti ga „privatnim društvom”. Mnogi misle da konkurencija između dva sektora može upravo da koristi javnoj službi. Sve su češća uveravanja da privatne organizacije, funkcionišući najvećim delom po pravilu maksimalnog profita, mogu da obezbede misije javne službe. Tako se prelazi, govoreći o organizacijama koje su nastale iz ORTF, od reči „javna služba audiovizuelne komunikacije" ka reči „javni sektor audiovizuelne komunikacije”. Pitanja koja se odnose na budućnost ovog javnog sektora mogu, čini se, ovako da se rezimiraju: da li će se sačuvati nivo prihoda na nivou

142