RTV Teorija i praksa

za toliko novca primiti takav materijal, takav program ili takvu službu”? Nasuprot tome, potrebno je sakupiti maksimum obaveštenja o kulturnoj praksi, ponašanjima u slobodno vreme, sadašnjem ponašanju i sadašnjem izboru, o budžetu vremena, o novčanom budžetu i eventualnim predviđanjima o njihovim iznosima u budućnosti. I pri svemu ovome neophodno je stalno imati na umu glavne društveno-demografske karakteristike publike. Primera radi treba ukazati na neke od konstatacija poslednjeg popisa stanovništva u Francuskoj 1982: • starenje populacije; в smanjenje populacije velikih gradova, predgrađa, srednjih gradova, a povećanje seoskog stanovništva; ® porodice su sve manje (povećanje „malih porodica” sa jednim detetom ili bez dece, Jednoroditeljskih” porodica; osoba koje žive same); • porodice su bolje opremljene (70% poseduju bar jedna kola, 75% telefon); ® povećanje aktivne populacije u kojoj je sve više žena i mladih (45% od svih zaposlenih, nasuprot 35% 1975. godine); @ povećanje sektora tercijalne delatnosti (trgovina, transport, uslužni servisi) u aktivnoj populaciji; • povišen nivo obrazovanja. Bez velike muke vide se implikacije svake od ovih velikih tendencija za budućnost sredstava masovnih komunikacija. MOGUĆNI SCENARIO U ovom poslednjem delu imao sam nameru da predložim više scenarija za budućnost sredstava masovnih komunikacija, polazeći od suprotstavljenih hipoteza, na primer što se tiče strategije javne službe audiovizuelnih sredstava masovnog komuniciranja ili što se tiče ponašanja državnih i privatnih finansijera. Na kraju, učinilo mi se interesantnijim da malo detaljnije razradim

144