RTV Teorija i praksa

Toma Đorđević

LIKVIDATOR

Televizična dokumentamost Dokumentami film Likvidator (emitovan na TV programu 27. juna 1984. godine u okviru Filmske večeri Trajčeta Popova), rađen prema zakonima filmske režije, transmitovan u TV prezentaciji postiže efekte televizijske dokumentamosti. Stiče se čulni utisak kao da smo u kontaktu sa zbivanjem zahvačenim direktnim TV prenosom, tj. mnoštvom TV kamera u naizmeničnom sledu. Tu počinje dijalog o razlikama između dokumentamog filma realizovanog u mediju filmske odnosno televizijske prezentacije. Razlika je očigledno neznatna i tanka, a opet postoji u meri u kojoj se uopšte razlikuju mediji posredovanja, izdiferenciranost filmske u odnosu na TV prezentacijom saopštenu poruku. Ali, šta je to dokumentarni film, pre svega? To je filmskim (odnosno TV) jezikom obrađen događaj društvene zbilje, ali do te mere dokumentarno autentično da se struktura dela u svom pojavnom, čulno iskustvenom sloju svodi na dokumentamo analoški nivo veze sa nekim od aspekata Ijudske svakodnevne prakse: događajima koji su predmet filmske ili televizijske obrade. I da bi se ta razina dokumentamosti obezbedila, predmet televizijske ili filmske obrade u toj vrsti simboličke transpozicije su svakako događaji koji se svom svojom dramatikom razvršavaju preko konkretnih, autentičnih sudbina pojedinaca ili užih grupa - društva u konkretno istorijskoj ravni, Cela jedna društvena situacija širih socijalnih raspona se, praktično, problematizuje okolnostima koje izoštravaju dramski status pojedinačnih ili uže grupnih iskustava. Kako se dramsko u sudbini svakog subjekta drame temelji na konfliktu čoveka sa: prvo, samim sobom (psihološki nivo) ili drugo, sa drugim pojedincima, grupama, društvom (socijalna instanca dramskog), to je i sam proces produkovanja tog konflikta ne samo

53