RTV Teorija i praksa

komponenta dramskog zbivanja, nego i izvor slojevitosti konflikta koji je predmet dokumentame obrade. Tu se otvaraju problemi pri obradi događaja u formi dokumentamog i to pre svega TV dokumentamog filma, filma u kome se insistira na TV dokumentamosti. Time se ukazuje i na osnov razlikovanja filmske u odnosu na dokumentamost TV prezentacije po jednoj, i u odnosu na dokumentamost umetničkog filma, odnosno TV drame po drugoj liniji razlika. Predmet filmske, odnosno TV obrade u mediju dokumentarnog filma se za račun potpune podudamosti i analoške autentičnosti svodi na podudarnost sa faktografskim slojem zbilje; to je ravan komunikacije sa događajima posredovanim dokumentamo übedljivim detaljima - faktima, tj. onim što je statički izraz čitave konstelacije odnosa čovek čovek, čovek - društvo, odnosno stvari itd. To, praktično, znači da je u mediju dokumentarnog filma prezentirana stvamost svedena na njen faktografsko pojavni sloj, te sve što je dinamika, procesna instanca događanja koje se strukturira kao pojavna manifestacija socijalnog zaleđa, ostaje nezahvačeno strukturom dokumentamog filma. Kako su se svi ti postulati dokumentamosti ovaplotili u Likvidatonp televizijskoj dokumentarnoj prezentaciji (filmu) koja je predmet pažnje? Odmah da kažemo kao i u svakom drugom slučaju, ргеко čulno očiglednih oslonaca zbilje, egzistencijalne prakse aktera dramskog zbivanja. Lancima blokiran ulaz u rudničko okno rudnika u likvidaciji. Spolja vidljiva postrojenja rudnika leže kao hrpa gvožđa van upotrebe; opustele administrativne prostorije, direktorska fotelja prazna; na direktorskom stolu kanapom povezani štambilji, simbolički lišeni autoriteta i moči; opustela naselja rudnika, škola, radnička trpezarija, sve je, dakle, što se stvari tiče na svom mestu, samo ne funkcioniše јег nema Ijudi; osim likvidatora, naravno, usamljenog i magijom funkcije „likvidatora” začaranog među napuštenim stvarima. I baš u vezi sa tom funkcijom i počinje drama jedne egzistencije i njenog aktera, drama kakvu ni umetnička fantazija ne bi mogla perfidnije da osmisli i nametne je individui. Jer, vezati sudbinski čoveka 13 godina - ako se dobro sečamo - za napušteno okno

54