RTV Teorija i praksa

statusu TV prezentacije. To asocijativno poniranje gledalaca u zadnji plan dokumentarno obrađene zbilje, postaje osnov estetizacije samog akta recepcije TV filma. Jer, asocijativnim sprezanjem gledalaca sa komponentama zbilje koje su tek kontekstuelno nazočne, ne može da se obavi vančulno predstavnog doživljavanja dokumentamo odsutnih momenata dramskog konflikta. I, naravno, taj nivo doživljavanja dokumentamo odsutnih momenata zbilje intenzivno uvlači gledaoce u jednu intuitivno-afektivnu spregu sa socijalnim strukturama koje se dokumentarno i ne opažaju na sceni. U toj ravni odnošenja gledalaca prema zbilji, posredovanoj TV prezentacijom, i leži izvor kompleksnih reakcija koje gledaoci, inspirisani dokumentarnošću naracije, doživljavaju u komunikaciji sa TV posredovanom 'zbiljom. Jer, asocijativno dokučiti čitav splet okolnosti vezan za ponašanje administrativno birokratskih struktura kompetentnih za sudbinu likvidacije rudnika, a da se pri tom ostane emocionalno i vrednosno neopredeljen, skoro da nije moguče. Jer, tek se kroz to emocionalno i vrednosno određenje gledalaca prema odsutnim socijalnim strukturama sa scene, i razotkriva autentičnost dramskog sukoba. Tek tako se odnos prema stvarima - likvidatora kome je oprema rudnika poverena na čuvanje, i onih koji su mu te stvari poverili (organa države i samoupravljanja) - kristališe u osu dramskog toka. Na tom odnosu se, zapravo, radikalno diferenciraju dve vrednosne pozicije - pozicija odgovornosti likvidatora, sankcionisana savešču samoupravljača, dokumentarno evidentna u ponašanju aktera drame, i pozicija odgovornosti administrativno-birokratskog aparata, snaga za koje je rudnik iščezao sa horizonta aktueinih svrha, Birokratska logika ponašanja večito prati tendenciju aktuelizovanja svrha, pa otuda i instrumentalno-operativna inspiracija prema vrednosno-interesnim orijentacijama i ponašanju, Načelno važeče vrednosti i interesne pozicije su zaturene s one strane trke za aktuelnim svrhama, a nikako prauzor, norma aktuelno inspirisanih inicijativa, prakse. Na tako izoštrenim tendencijama dramskog toka sukobljavaju se i kontradiktorno interferiraju tendencije vrednosnog opredeljivanja prema jednom te istom predmetu zbilje - nerentabilnom rudniku: na toj razini

58