RTV Teorija i praksa

sadržaja (kSS), konotativna forma sadržaja (kFS), konotativna forma izričaja (kFI) i konotativna supstancija izričaja (kSI). 3 Po Hjeimslevu (i S. Johansenu) „konotativni je, dakle, onaj jezik koji nije prirodni, te kojemu se razina izraza oblikuje od razine sadržaja i razine izraza (izričaja) kakva denotativnog jezika. Jezik, dakle, kojemu je jedna razina (razina izraza) več jezik”. 4 Nadgradnjom jezika izričaja u unutarznakovnom događaju radio-dramskog umetničkog dela razotkriva se ona metafore njegova Znaka, fenomen signifiants sadržaja prevashodno estetske provenijencije, na način, dakle, metajezika „pomeren” estetski iskaz. Ova „estetska konotativna supstancija sadržaja” u znakovnoj poruci radio-dramskog umetničkog dela doseže egzistencijalni vrutak Ijudskog iskustva „јег se i komunikacijska razina i spoznajna funkcija dosežu samo u odnosu prema onome što znak označava”, odnosno, pretpostavlja se, ~da se plan sadržaja znaka identificira s planom izraza”. 5 Konotativni jezik radio-dramskog umetničkog dela re-prezentuje sam ontički bitak radio-dramskog Znaka ali i „raznorečie” Ijudskog iskustva kao zbranosti onog konačno nužnog. Ovo otkrovenje zbranosti povesnog Ijudskog bitka na osi konotativnog jezika radio-dramskog umetničkog dela nije samo estetske provenijencije. „Shvačeno u pojmu razlike” ovo iskustvo ima „puninu, vrhunac prisustva” u samom emitujučem nadomeštanju predstava i poretka stvari u-svetu. Punina govora (jezika) radio-dramskog umetničkog dela na osi estetskog konotativnog znaka „nosi u sebi sudbu svog nezadovoljenja” (Derida). To nezadovoljenje, u meri u kojoj se objavljuje, nije nešto pridodato, no punoča i težnja krajnje napetosti prema svom sadržaju istine (Adomo). Konotativni jezik radio-dramskog umetničkog

з Vidi Cesarovu interpretaciju S johansenovih esletskih znakova u citiranom Cesarovom tekstu.

1 Louis Hjelmslev, Prolegomena leoriji jezika, GZH, Zagreb 1980, str. 109. « Dubravko Skiljan, „Književnost i komunikacija’’, „Književna smotra’’, Godište XV (1983), broj 50, str 72.

65