RTV Teorija i praksa

Tomislav Gavrić

MRŠAVE GODINE ZA RADIO-KULTURU

Dve najkvalitetnije francuske radio-stanice - „France Culture” i „France Musique” - svetionici modeme radiofonske kulture na kojima bi Francuskoj mogle da pozavide mnoge zemlje sveta, došle su u situaciju da kresanjem budžeta dovedu u pitanje emitovanje programa. Uprkos naporima da se uspostavi izvesna regionalizacija u ovoj oblasti, francuski radio je i dalje ostao centralistički organizovan. Državna stanica „Radio France”, koja je po odluci uprave ORTF (Francuske radio-televizije) svrstana u televizijske ustanove, sposobna je danas da odgovori svim zahtevima modernog komuniciranja: „Radio France Internationale” na kratkotalasnoj dužini namenjen je frankofonskoj Africi; „France Inter” emituje informacije i muziku, a komercijalne stanice „Еигоре 1”, „Radio Luxembourg” i „Radio Monte Carlo” iskijučivo muziku. Budžeti „France Musique” i „France Culture” spadaju, sa pedeset miliona franaka godišnje, u najdotiranije stanice, a njihovi programi sa trideset hiljada franaka godišnje su najskuplji. Ргеко tri miliona slušalaca prati stanicu bar jednom nedeljno, a dnevno nekoliko stotina hiljada, pri čemu rastuča konkurencija UKT talasa opada. Stanica koja želi da pruži produbljenu informaciju mora svakako otvoriti granice slobode i prostora. Po dolasku socijalista na vlast direktor „Radio France” se u leto 1983. godine zalagao za vodeču ulogu državnog radija koji, po njemu, ima dosta prednosti nad privatnim. „То posebno važi za „France Culture”, јег nema boljeg primera od ove stanice kad je reč o širenju kulture iz čega, naravno, proizilaze i određene obaveze”. S ovim medijsko-političkim priznanjem, međutim, moraju ići i određeni napori koji se tiču proširivanja uticaja. Novina koju „Radio France” počinje da uvodi

84

DOGAĐAP