RTV Teorija i praksa

i.>crpnosti i vrednosti informacija - nema dakle nikakvog izgleda da će biti mogučnosti za rad novinara koji ne umeju kritički da proturaače taj, takav svet. Kako nam danas minimalistički, skromno zvuči maksimalistički zahtev američkog autora, praksologa žumalizma K. Meksugala, od pre samo pedeset godina: „Novinarstvo danas, to znači interpretirati društvenu, ekonomsku i političku scenu!” Kada je novinarstvu i novinaru priznato pravo ali i nametnuta dužnost interpretacije, tj. objašnjavanja i tumačenja sveukupnih događaja, zakonomerno je otvoreno pitanje kako i gde pripremati taj um i to pero. Sa tehnološkim inovacijama najpre u štampi a zatim sa elektronskim čudesima na radio-televiziji novinari su zadobili mnogo više moči uticanja nego što su imali, dakle i kompetencija, To što su’ oni samo uslovno u mogučnosti da izraze istinu a još manje svoje viđenje događaja, što su najčešče iznajmljeni mozgovi u službi viših snaga, ne umanjuje potrebu da budu obrazovani na najvišem nivou savremenih saznanja. Da bi mogli da budu istoričari svakog novog dana sa zadatim angažmanom - i kad veruju i kad sumnjaju - novinari naših dana moraju u punom smislu reči biti Ijudi svog vremena, renesansni univerzalisti i savremeni specijalisti za šire ili uže područje. Takav zahtev može izgledati preteran u situaciji kada se na tržištu informacija još uvek bezočno telali i rasprodaje moralno i intelektualno đubre u tonama. Obrazovna revolucija koja sve šire i sve dublje obuhvata ovaj svet smanjuje prostor novinarskom neznanju. (Čak i u proizvodnji komercijalnog šunda traži se znanje i profesionalnost za manipulisanje emocijama mladih ili naivnih odraslih.) Mada mnogobrojne ustanove preuzimaju deo obrazovnih funkcija, univerzitetu ili parauniverzitetskim institucijama još uvek ostaje uloga najvišeg učitelja - čak i novinarstva. U celom razvijenom svetu koji je istovremeno i svet najmasovnijih medija i najagresivnijeg informacijskog tlačenja (informativni imperijalizam), novinarstvo je postalo deo, sada več nerazdvojni deo univerzitetskih sveznanja. Ali, porađalo se to ceo jedan vek.

93