RTV Teorija i praksa

ps'hologije, ekonomije, semantike, semiotike, ali i prizemne komercijale, šunda, antikulture, pa opet etike i tehnike, elektronike i prava - ponudio je telo za suptilnu transdisciplinamu anatomsku vežbu, Drugi, svakako, upomiji protivnik univerzitetskog obrazovanja novinara sami su novinari i to autodidakti. Oni se uvek slažu sa konstatacijom Mekbrajdove komisije: da kvaliteti svakog sistema (pa i informacionog) u velikoj meri zavise od vrednosti onih koji njime rukuju... da su za nedostatak obučenog osoblja krive mane planova obuke... i da potražnja za kvalifikovanim osobljem u javnim komunikacijama gotovo svugde premašuje kapacitete za obuku koje postoje u pojedinoj zemlji” (izveštaj Međunarodne komisije Uneska za proučavanje problema komunikacija, Mekbrajdova komisija, Mnogo glasova - jedan svet). Samouki novinari su, međutim, uvereni da buduče novinare najbolje mogu trenirati i formirati baš oni i to baš u svojoj redakcijL Čist slučaj zanatlijskog koncepta. Novinar ne treba da dođe u redakciju nakljukan znanjem sa univerziteta, smatraju samouki, jer je ono neživotno a takav mladi pretenciozni novinar želi odmah da mudruje na komentatorski način. Treba ispeči zanat izveštavajuči o pijaci, o javnim klozetima, komunalnim problemima, jer, ko nije proveo nekoliko godina u gradskoj rubrici nikad neče postati pravi novinar. Organizacija u redakciji uspostavlja se tako što pripravnik uredniku donosi kafu, spušta rukopise u štampariju, nosi kameru i provodi sate u montaži. Začudo ovakve teoreme ne dolaze samo od self-made žurnalista koji su sticali zanat u redakciji, nego i od nekih akademskih građana novinara u štampi, radiju i televiziji koji, pošto vuku koren sa jezičko-literamih fakulteta na primer, iskreno veruju da je početak, možda i vrh novinarstva, lep stil. Beletrizacija novinarstva!? Šta ona donosi, pokazala je istorija novinarstva. Otpor prema visokoškolovanim novinarima traje i u razvijenim kulturama, jer je prema statistikama u SR Nemačkoj 1974. god. još uvek trečina, do polovine

95