RTV Teorija i praksa

Dušan Mihailović

MALA KNJIGA VELIKIH SAZNANJA

Sergej Muratov, Dijalog, Televizionnoje obšćenije v kadre i za kadrom, Moskva, „Isskustvo”, 1983, str. 160

Da su teorija i praksa, kako umetničkih tako i drugih delatnosti, dva lica istog fenomena, to, svakako, više ne treba dokazivati. A kako su sve umetnosti u suštini otvorene strukture, to neka pitanja - kako moćnog televizijskog medija tako i drugih scenskih umetnosti - srećom, ostaju zauvek otvorena, pa svaka generacija stvaralaca i gledalaca treba da ih rešava i traži svoj put i način u svetlu novih saznanja i dometa Ijudskog duha. Pa ipak neke nedoumice ostaju. Na primer: da li su pomenuta dva lica, odnosno teorija i praksa, uvek u saglasju, ili možda u raskoraku ili čak opoziciji, da li dopunjuju ili razjedinjuju sliku celine, odnosno, da li teorija obogaćuje stvaralačku ličnost ili je možda sputava i, konačno, da li teorija treba da hrli ispred umetničke praske ili da pomalo „zaostaje” i sumira iskustvo, i!i pak da se obe razvijaju uporedo? Dok je odgovor na prva dva pitanja nedvosmisleno potvrdan i posve jasan, za ostala je više nego poželjan. Prava svrha teorije, pored radosti saznanja, jeste da podstiče stvaralačku imaginaciju i - kako se to pesnički kaže - daje krila mašti. Poželjno je da naučno-teorijska saznanja otvaraju nove puteve i da stvaraoci naoružani znanjem ~u svom umnom oku” - kako bi rekao Hamlet - vide ishod pre čina. I konačno, iako ima nekih prednosti kada saznanje sumira rezultate umetničke prakse, za svaku je pohvalu i situacija kada se teorija i praksa uporedo razvijaju i skladno dopunjuju, uzajamno bogate i oplemenjuju, a nikad se u potpunosti ne zadovoljavaju postignutim, dok svemoćno vreme u svetu stalnih promena neprestano pomiče cilj i mami u nova obzorja. Televizija je relativno brzo osvojila svet i postala „osma sila”, mada još uvek ne i osma umetnost, iako, po svemu sudeći, ima za to uslove. Kako televizija poslednjih godina doživljava pravi bum u celom svetu, teorijsko-naučna i kritička misao, kao i naučna publicistika gotovo ne mogu pratiti ovaj medij u pravoj srazmeri moći i uticaja, može se reći da se u svetu ovim problemima posvećuje znatna pažnja. Poslednjih godina eminentna moskovska izdavačka kuća „Iskusstvo” objavljuje šest knjiga godišnje o problemima radija i televizije u sklopu velike edicije posvećene ostalim scenskim i drugim umetnostima. Sve te

253