RTV Teorija i praksa

govorimo o ekonomskoj propagandi, to i nije pravi prigovor, jer je jasno i normalno da će ekonomska propaganda propagirati pretežno stvari a ne ideje. Osim toga, postoji i ekonomska propaganda pojava i stvari na području kulture (npr. propaganda knjižarskih izdanja, propaganda kazališta i koncerata, propaganda izložaba itd.) Slijede tri prigovora koji sadrže činjenice, koje se stvarno dosta često mogu naći u ekonomskoj propagandi. 5. Ekonomska propaganda primamljuje nas stvaranjem pozitivne slike proizvoda, umjesto da nas informira o ekonomskim i upotrebnim prednostima artikla koji se oglašava. Ako je glavni zadatak ekonomske propagande da djeluje na stvavove potrošača, pa da dakle stvara pozitivnu „sliku proizvoda" koji se oglašava, onda je i razumljivo da je to tako. Upravo zbog ovakve kritike osnovana je u SAD svojedobno jedna komisija koja je imala zadatak da potrošača opskrbi ekonomskim i drugim činjenicama, informacijama o reklamnom artiklu. Ali se pri tom ustanovilo da napori komisije nisu bili uspješni kao što se očekivalo, jer je nađeno da potrošač niti ne želi da vrijednost nekog artikla mjeri samo u ekonomskim jedinicama. (O tome smo već govorili kada smo spominjali ~psihološke“ i ~funkcionalne“ motive!). Kada prigovaramo nekom artiklu, onda većinom ističemo njegove tehničke, dakle funkcionalne nedostatke, ali bi bilo pogrešno iz toga zaključiti da su nam te karakteristike artikla zaista i najvažnije. Kod prigovora nekoj robi skloni smo da se služimo ~racionalizacijom“, tj. da navodimo „razumski opravdane", a ne možda ~prave“ razloge syom nezadovoljstvu artiklom. Istini za volju, međutim, treba ipak kazati da u našim uvjetima ekonomska propaganda možda zaista daje premalo informacija o ponekim artiklima, a često se može ustanoviti da informacije koje nam daje nisu posve

231