RTV Teorija i praksa

organizacija kao što je slučaj u Velikoj Britaniji i Nemačkoj: IBA je igrala istu ulogu kao BBC; ZDF istu kao ARD Kada је reklama progresivno uvedena kao sastavni deo programa najvećeg dela evropskih radio-difuznih organizacija bila je, najčešče, strogo određena i nije imala odlučujuči uticaj. Nekoliko organizacija, čiji je značaj dugo bio ograničen, kao Radio-televizija Luksemburg (RTL) ili TV Monte Karlo (TMC) od samog su početka prihvatile čisto komercijalni model. Televizijske organizacije u Evropi prilagodile su se u svojim shemama, zakonima, statutima ili sasvim jednostavno savesti svoje kuče koja im je diktirala održavanje ravnoteže između različitih funkcija (ukupnom auditoriju kome se obrača treba obezbediti kulturu, informaciju i zabavu). MUZIKA NA TELEVIZIII I NA RADIJU Evropske televizijske organizacije bile su u drugačijoj situaciji nego što su to pre bile radio-stanice koje su se mnogo ranije i mnogo ozbiljnije suočile sa konkurencijom čisto komercijalnih stanica (RTL, Europe I, RMC, piratske radio-stanice). Bilo kakvog karalctera da su bile radio-stanice je trebalo da se brane od televizije proklamujuči izvesnu specifičnost: prestale su da budu sredstva masovne komunikacije; specijalizovale su se kako bi bolje doprle do posebnih kategorija publike. Muzika je dala posebnu boju raznim stanicama saobrazno kategorijama slušalaca kojima se obračala: mladima, gradskoj publici, regionalnoj, slušaocima sa izvesnim kultumim obrazovanjem. Deo ove muzike - u državnim stanicama najčešće. proizvodila je sama organizacija (posebno kada je u pitanju ozbiljna muzika) ali su na]veči deo predstavljale ploče. U to vreme televizija se, kao novo sredstvo masovnih komunikacija, obračala celoj populaciji, U komercijalnim stanicama za koje su model pružile velike američke mreže, emituju se uglavnom programi koji mogu da zadovolje najširu publiku. Što se organizacija državne televizije tiče, one se obračaju ne samo najširem auđitoriju več i manjim grupama i svojim programima odgovaraju različitim funkcijama i ukusima. One su,

113