RTV Teorija i praksa

televiziia i nije bila podesna za orkestar, dirigenta i soliste. Kada se elektronski snimak usavršio, koncert je mogao da se emituje direktno iz studija ili iz sala. Isto tako direktno su se emitovale emisije baleta i ореге Najzad, kada je stereofonija bila u upotrebi na radiju, zvuk na televiziji nije odgovarao zahtevima stručnjaka. Uskoro su otkrivene prednosti muzike na televiziji: instrumenti, koreografija, dirigent, lice i prsti virtuoza za vreme koncerta, pogledi koje izmenjuju partneri u gudačkom kvartetu, napor pevača, sve ove slike mogle su da upotpune samu muziku i da onome ko voli da je intimno doživi, pomognu u percepciji. Tehnološki progres omogučio je snimanje koncerata u sali. Ореге i baleti mogli su da se prenose tokom predstave, da se prenesu u studije, mogli su da koriste specifičnu realizaciju sa autonomnim snimanjem zvuka i slike. Televiziju ne interesuju samo završeni programi več i dela u toku, kao i ono što se gradi za vreme proba. U raznim formama ozbiljna muzika je mogla da nađe svoje mesto na televiziji. Njeno prisustvo ostalo je diskretno: u Francuskoj tokom 1980, godine tri programa državne televizije posvetila su 2,4% ukupnog programa muzici (1% koncerti, baletske predstave i lirski teatar; 1,4% emisije o muzici), u Italiji dva programa RAI 1,9%, 3 BBC 1,5 %: 4 cifre su istog reda u državnim televizijama drugih zemalja; one teže nuli u komercijalnim televizijama. Treba priznati da emisije ozbiljne muzike skoro uvek imaju mali auditorij., Prema jednoj anketi obavljenoj 1983. godine u Velikoj Britaniji na osnovu uzorka velike dimenzije samo je 6% televizijskih gledalaca gledalo bar jednu emisiju ozbiljne muzike prethotne godine; 4% gledalo je bar jednu operu, 3% bar jednu emisiju o baletu s Ozbiljna muzika kao i druge umetničke emisije zahteva, da bi bila cenjena,

3 Trois semaines de television, op. cit. str, 18. 4 BBC Annual Report and Handbook 1981, str. 108

5 D. S. Kerr, The television audience for the arts (Televizijska gledanost umetničkih programa), Independant

Broadcasting Authority, Research Department, avgust 1983, str. 5-7.

116