RTV Teorija i praksa

programskog žanra - zabavno-rekreativnog programa. U ovom programu muzika ima veoma značajnu, ako ne i najznačajniju ulogu, a izbor materije možda presudnu ulogu u formiranju muzičkog ukusa najširih slojeva slušalaca i gledalaca. Opravdani revolti, uglavnom iz redova kultumih radnika, zbog niskog umetničkog nivoa znatnog dela materije iz ove oblasti koja je zahvaljujući svom neobaveznom karakteru stekla visok stepen populamosti, izazvali su oštru polarizaciju stavova postavljajuči u antagonističku, pa i alternativnu poziciju vredna ostvarenja iz oblasti umetničke muzike i razne tvorevine tzv. lakih muzičkih žanrova. U ime borbe protdv kiča ili šunda dovodjena je u pitanje egzistencija zabavno-muzičkih žanrova u celini, a u ime potrebe za odmorom i razonodom, koje ovi žanrovi neospomo nude, došlo je do osporavanja vrednosti umetničkim muzičkim delima uz epitete da su „teška”, „dosadna” ili „nerazumljiva”. Potreba za razlučivanjem ove dve funkcije unutar muzičkog stvaralaštva i izvodjačke muzičke umetnosti i iznalaženjem kriterija vredncvanja koji bi bili jedinstveni, ukazala se kao imperativ, ali u praksi nije napredovala dalje od kompromisa. Na kraju, ako muzičku umetnost shvatimo kao stvaralaštvo koje bi trebalo da prati tokove društvenih kretanja, pa i senzibiliteta čovečanstva u razvoju, logično se nameče pretpostavka da ni muzički stvaraoci ne mogu zanemariti činjenicu da su im osvojeni prostori па radiju i televiziji nametnuii obavezu da koriste izražajna sredstva dostignuta napretkom tehnike. Uz sve veću primenu širokog dijapazona mogučnosti proizvodnje ili transformacije zvuka tehničkim sredstvima, pojmovi „radiofonskog” i „audiovizuelnog” muzičkog dela namenjenog izvodjenju isključivo na radiju, odnosno na televiziji, več su se ustalili u praksi. Brojni konkursi i festivali usmereni ka stimulisanju sri’aranja ovakvih dela stalno su prisutni u okvirima radio-difuznih i televizijskih organizacija, potreba za ovakvom materijom zahvatila je i diskografske kuće i industriju reklamnih poruka uz povratno dejsvo na programe radija i televizije ali ovakve tvorevine su još uvek samo „кар u шош” u odnosu na prostore koje muzici nude radio i televizija Opredeljenje /а isključivo ovakav plasman muzike na tim medijima, što bi izgledalo prirodno,

10