RTV Teorija i praksa

se kulturnih emisija tiče stvar je suprotna. 6 Tako, u Francuskoj umetničke i dokumentarne emisije predstavljale su 1974. godine 15,5% ponude na tri kanala, ali samo 5,4% efektivnog prijema: 7 u ovom zbiru ozbiljna muzika i zabava brojale su 2,5% ponude i samo 0,5% ukupnog vremena gledanja (od 1974. godine ove cifre su se smanjile). Globaina anketa o „kulturnom ponašanju” Francuza 1971. godine potvrdila je da ozbiljna muzika ne nalazi mesto među omiljenim žanrovima največeg broja TV gledalaca: 87,4% publike izjasnilo se da gleda „često ili s vremena na vreme” filmove, 71,2% zabavne emisije ili mjuzik holove, 58,9% TV filmove, ali samo 22,3% klasičnu muziku, 21,2% balet i 11,5% operu. Ovaj rezultat može da se smatra porazom javnih službi u oblasti kulture uopšte, a ozbiljne muzike posebno. B Međutim, ako se zna da je prema toj istoj anketi samo 8% Francuza izjavilo da je prisustvovalo jednom koncertu za poslednjih 12 meseci, a 2% operi, svako pesimističko prosuđivanje izgledalo bi preuranjeno. 9 Tačno je da bazu muzičke publike na televiziji predstavljaju Ijudi koji poznaju ozbiljnu muziku, ali ovo jezgro može u nekim slučajevima znatno da se širi. Uostalom, cifre koje izgledaju skromne u skali globalne gledanosti značajne su ukoliko se porede sa realnom publikom u salama. Zbog toga mnoge organizacije radija i televizije više vole da rezultate sondaža iskazuju u apsolutnim brojevima. Za BBC mnogo je impresivnije da objavi da je Verdijevog Falstafa gledalo 700 000 osoba nego da ovoliku gledanost označi sa 1%. Falstaf u Kovent Gardenu nikada nije imao više od

6 Trois semaines de television 7 Michel Souchon, ~La reception des emissions culturelles,” dans: L’ economie du spectade vivant et Г audiovisuel „Prijem kulturnih emisija” u: Ekonomija pozorišta i audiovizuelnih tefinika), colloque international. Nica, 1984, la Documentation francaise, Рапг , 1985, str 20. I 6 Podaci iz ankete IBA. 9 ~Pratiques culturelles des Frangais” (Kulturno ponašanje Francuza), Developpement Culturel, Pariz, 1982, str. 57

118