RTV Teorija i praksa

da će svoju publiku naći među bogatim. upućenim i obra/ovanim gledaocima koji su postali isuviše kritićni u odnosu na tradicionalne televi/ije; očekivala je da če se neki oglašivaći /ainteresovati za ovaj projekat Najveći deo kabiovskih mreža (које u SAD najčešće imaju dvanaestak kanala' nije se odlučio /а ovu vrstu programa jer је druge programe publika odlućnije tražila, I ostali programi kablovske televi/ije sa kulturnim ambicijama - manje ili više afirmisani - übr/o su takođe išče/1i. 13 Dakle. i/gleda da slobodna igra ekonomskih /акопа u vreme televi/ije sa mnogo programa jedva da uspeva da ponudi proi/vode koji odgovaraiu svim ukusima i svim težnjama Proi/vodnja kulturnih programa posebno je skupa Američki ekonomist Vilijam Baumol (William Baumol ć stekao je veliku reputaciju pokazujuči da je na sceni (po/orište, lirski teatar. koncerti, festivalil nerentabilnost strukturalna i da se ona samo povečava jer je vrsta prudukcije zanatska: troškovi rastu u funkciji inflaciie u istom ritmu kao i u službama u kojima se obavljaju oblici ove produkcije 14 Sektor ozbiljne muzike može da preživi samo uz pomoć privatnih mecena u SAD ili uz državnu pomoč u Evropi Postojala je nada da če audiovizuelna produkcija rešiti ovaj problem U muzici državne televizije posvečuju več dugo vremena napore i ne male fondove izdržavanju orkestara, opere, festivala u njihovim zemljama: ali ovi fondovi ne pomažu funkcionisanje specijalizovanih kulturnih institucija (stalni orkestri i lirska pozorištat jer

'3 Kirsten Beck, „Cultivćr le desert: la telćvision cablće a caracttM culturel aux Etats-Unis”, dans: L' economie du pcctade vivant et l audiovisuel („Negovati pustiniu: kablovska televizija kulljjmoš karaktera u SAD”, u: Ekonomija po?orišta i amdiovi uetnih tehnika \ op cit str 2СИ-Ш) ' Ј Anm SwarV'. L' ideal et la realite: les pmmesses du cdbte cultiircl (Idcal i realnost: obe ame kablovske televi/ije sa kulturnim programom' Etudes tinradio-television RTBE, br дуз, sfr gi-90

121