RTV Teorija i praksa

sk'di psihološke motive njihovih postupaka, da nadje /ivu. u-'aiamnu ve/u i/mcdju kamere i muzike Upravo u toj sferi televizija je otkrila svoje prednosti i mogućnosti /ato je tako prirodno bilo od samog početka njeno obracanje lirsko-psihološkim dramama Cajkovskog. operama Karmen i Travijata , težnja ka kamernom žanru Tako su, na primer, opere kao Mocart i Salijeri i Vera Šeloga Rimskog-Korsakova, Aleko i Škrti vite: Rahmanjinova, Rafael Arenskog bile više puta emitovane u televizijskim studijima Moskve i Lenjingrada. Značajnu ulogu u razvoju usmeravanja odigrao je bioskop, donoseći u ekranizaciji opera bogatstvo svoje tradicije i iskustva i u celini ispoljivši veliki uticaj na formiranje operskog televizijskog pozorišta. Napomenimo da je izmedju filma i televizijske umetnosti u toj umetnosti tekao prirodan proces integracije, jer su filmski studiji stvarali filmove-opere, po pravilu po nalogu i radi prikazivanja na televiziji, a docnije ih emitovali i sami televizijski centri, te su na taj način umetnički filmovi-opere, uz ostale, još jedna raznovrsnost u transkripciji opera, odnosno takve forme operskog televizijskog pozorišta, koje su najviše orijentisane na estetiku filma. Upečatljivo je koliko je bio koristan več prvi rad „Mosfilma” obavljen po nalogu Centralne televizije. Ekranizacija Pučinijeve ореге Đani Skiki, koja je dobila naziv Kako је Đani dospeo u ad (režiseri T. Berezanceva i I. Šarojev, 1956), sa punom osnovanošču se može smatrati početkom stvaranja umetničkog stila operskog televizijskog pozorišta, koje objedinjuje u kvalitetno novu sintezu tradicije pozorišta, filma i televizije. U njoj su nadjeni najvažniji principi televizijskog utemeljivanja opere: direkliao obračanje gledaocu, sjedinjavanje kinematografskog načina snimanja sa raznih tačaka i rakursa sa, za televiziju karakterističnim pripovedačim izlaganjem i prikazivanjem radnje u celini. I, najvažnije, režiseri su uspeli da dobiju organsku celinu - sintezu muzičkog i vizuelnog reda operske i ekranske umetnosti, koji su se uzajamno upotpunjavali i opstojali u neraskidivom jedinstvu.

129