RTV Teorija i praksa

Etape puta stvaranja sopstvenog stila postale su umetnički tilmovi-opere Mocart i Salijeri (režiser V Guriker, ! 962), Kartaroš (režiser | Bogatirenko, 968'. televGijski spektakl Semen Kotko (režiser V Sjerkov, 1968) koji su bili primeri i u sferi psihološkog „pročitavanja” opere. 7a to vreme je u celini bilo karakteristično traganje, formiranje smerova, formi i sredstava izražavanja i ispoi javanja, a stilski /avršeni radovi bili su prava retkost Specifičan estetski obiik teievizijskog po/orišta se izra/ito jače javlja u radovima sedamdesetih godina. Na to se pre svega odnose televi/ijski filmovi-spektakli Majska noć (režiser Slikovker, 19"3). Živela Rusiia (režiser I, Bogatirenko, 19801, umetnički filmovi- opere Knez Igor (Lenfilm, 1971), Kola Brenjon (Estonski telefilm, 1974 ), Natalka -Poltai’ka Ukretelefilm, '97BL Zamak hercoga Plavobradog (Lftvanski telefilm, 19831 Treba istači da su u pojedinim filmovima poslednjih godina ponovo procvetali operski klišei, što u uslovima filma, koji zahteva određenu verodostojnost, ne deluje lepo A šta je operski kliše nego samo spoljašnje i/laganjc sižea, radnje, koje nije diktirano mu/ikom i /ato gubi smisao, jer se nala/i odvojcno od nje? U takvim filmovima mu/ika - osnova opere - nc dola/i do sluha, jer svu pažnju /aokuplja „živopisni” vi/uelni rad, i čak ni lepa priroda ne daje potreban efekat - јег. na žalost, nije uvek u skladu sa mu/ikom Žalosno je kada ogromne mogućnosti kojima raspolažu autori umetničkih filmova-opera, idu na štetu opere pretvarajuči je u poznatu parodiju na opersko gledalište Vampuka, nevesta afrikanska. A te mogučnosti su stvarno široke i bogate. Oblast transkripcije u ovako ra/novrsnom i/ražavanju - opersko-literarna kompo/icija, televizijski film-spektakl i umetnički film-opera - otkrivaju put novim formama korišćenja opere i njenu povezanost sa umetničkom interpretacijom Bila bi pogrešno smatrati da ra/voj originalnih formi operskog televizijskog pozorišta negira postojanje tradicionalne scene. Operski teatar, sakupivši u sebi vekovne tradicije, u svoj svojoj raskoši uvek će biti

130