RTV Teorija i praksa

Mira Sujić-Vitorović

IGRA NA EKRANU

Ima li baleta na našoj televiziji premalo ili premnogo? Ako je suditi po novogodišnjem programu ima ga toliko da zadovolji potrebu za igrom cele godine. ]ег, skoro neprekidno uz pevače je neko igrao, skakutao, protezao se... Ali, da li je to balet onako kako se definiše u enciklopedijama, ili kako taj pojam tumači čak i obična publika. Pošto se sve u teatru menjamenja se i definicija baleta, odnosno igre uopšte. Postoji nekoliko pravaca baleta danas i skoro svi su zastupljeni na našoj televiziji. Klasičan, čiji koreni datiraju još iz XVII stoleća. Osnovna pravila su nepromenjena, samo se tehnika usavršava i tako stiže do sve savršenijeg izvođenja. Moderan balet začela je Isidora Dankan početkom ovog veka, kao protest protiv čvrstih pravila i virtuoznosti klasičnog baleta. Savremeni, koji se svakog dana menja, sinteza je klasičnog i izvesnih „oslobađanja” na koja utiče moderan balet. Sve je više slobode u ovom načinu izražavanja koji preovlađuje baletskim scenama sveta. ]oš je Vaclav Njižinski uveo poze sasvim suprotne tzv. klasičnom baletu, promene je nastavio Balanšin stvorivši neoklasicizam. Ne treba zaboraviti ni igru koja se razvila iz američkog mjuzikla i čiji je glavni cilj da popuni „prazninu” oko pevača i dočara atmosferu pesme. U nas „baletske grupe” niču kao pečurke posle kiše, a umiru često kao vilini konjici. Međutim, nije dovoljno proči baletsku

133