RTV Teorija i praksa

koreograf koji opet ne poznaje tehniku pa mu sve izgleda zanimljivo i uzbudljivo, opasnost da se igra podredi elektronici još je veća. Takve emisije mogu imati izvanredan vizuelni efekat, biti slavljene kao odlične, kao televizija „sama po sebi” - to je nedavno bio slučaj sa baletom Pepeljuga koji su televizijske revije nagradile za unapređenje televizijskog izraza ali to kao balet gubi vrednost i prave Ijubitelje te tako teške umetnosti razočarava. Muzički, školski i poneki drugi programi posvećuju svoje emisije ili delove emisija baletu. Međutim, nije retko da o njima brinu - pogotovo ako imaju informativan karakter u principu - oni kojima je igra kao umetnost strana, pa kao vest objavljuju ono što to nije. Škoiski program TV Beograd emitovao je dve serije u kojima su gledaoci upoznavani sa baletskom umetnošću Na vrhovima prstiju i Baletske nade koje je pripremala Milica Zajcev. Prva je govorila o tome šta je baletska umetnost, pokazivala osnovne pokrete, objašnjavala razne pravce i stilove igre. Druga, koristeči najčešče snimke sa jednog od mnogobrojnih međunarodnih baletskih takmičenja, onog u Lozani iz 1982. uz nešto originalnog materijala, objašnjavala je sistem školovanja baletskih igrača. Pedagoški, ovaj potez bio je uspešan, ali su emisije bile suviše kratke. Od igre se vidi veoma malo, odlomci su kratki, ima više priče nego igre zbog kratkoče vremena. Ovakav potez Školskog programa je izvanredan i treba ga negovati, naravno, ukoliko se dođe do dovoljno snimljenih igračkih materijala koji bi pokazali ono o čemu se govori, Za publiku koja retko ide da gleda balet u pozorištu, a i onu koja ga nikad nije videla, „celi balet” traži više objašnjenja, približavanje gledaocu onog što če videti. U tome se i vidi vaspitna uloga televizije. Ali popularnost ne sme da ide na štetu stručnosti, ni obratno. Ponekad se dugačke emisije posvete baletu uz stručni komentar. Ali ono što se govori nije ni dovoljno stručno, a često ni dovoljno razumljivo. Stručnjaci ostaju iznenađeni netačnostima koje govori lice poznavalac. Svakog ko iole zna život Ane Pavlove, koja

136