RTV Teorija i praksa

mnogih baleta, između ostalih iz mjuzikla Na vrhovima prstiju, Romea i Julije, najstarije verzije baleta Karmen u koreografiji Rolana Petija iz 1949. godine i mnoge druge, završivši Umirućim labudom. Muziku je, opet specijalno za emisiju Nataša snimio orkestar Kraljevske filharmonije s dirigentom Barijem Bardsvortom. Emisija izuzetno visokog umetničkog, a i informativnog karaktera, imala je velikog uspeha kod publike, a i stručnjaka. Taj uspeh je još veči kad se zna da je snimljena (igračke sekvence, propratni tekst, montaža) za svega sedam dana. Kad bi kod nas baletska emisija od jednog sata mogla da se pripremi, snimi, montira u celini za samo sedam dana (i to bez koriščenja dokumentacije) troškovi takve emisije uveliko bi se smanjili, pa bi možda takvih emisija bilo i više, Ovako, ukoliko se ne koriste materijali iz dokumentacije, moramo se zadovoljiti baletskim emisijama iz inostranstva. Da je kamera izuzetno pogodna za „viđenje” baleta i da omogučava mnoge trikove, bez j,sakačenja” same igre, pokazano je još davne 1948. godine. Prvi balet snimljen tehnički izvanredno, što i danas deluje savremeno, bio je film Cruene cipelice. Kad je rođena ideja da se snimi balet za film, da se ples prikaže bez filmske fabule to je mnogima izgledalo neprihvatljivo. Za fabulu je uzeta priča iz života i rada „Ruskog baleta” Sergeja Djagiljeva. Promenjena su imena, pa i pol protagonista, da bi se film približio običnom bioskopskom gledaocu. Osnovan je ansambl od šesnaest solista i 53 člana ansambla. Među solistima bili su Leonid Mjasin, Robert Helpman, Ljudmila Čerina i, naravno, zvezda filma Mojra Širer, mlada balerina koja je mnogo obečavala. Taj film povremeno prikazuje BBC, a možda i druge televizije. Rado je gledan i pored naivne priče o „ukletim crvenim cipelicama” koje kad se obuku ne prestaju da igraju dok onaj ko ih nosi ne umre od iscrpljenosti. Ovaj film je BBC ponovo emitovao u ciklusu filmova režisera Majkla Pauela i Emerika Presburgera povodom osamdesetog rođendana Pauela.

138