RTV Teorija i praksa

izvođača, i kao najnoviji i najpresudniji faktor izvanredno povezane materijalne interese svih sudeonika u stvaranju. Prošla su u nepovrat vremena kada se idealizovano posmatrala narodna muzika od strane njenih obožavalaca i izvođača, gde novac nije bio ni presudan ni najjači pokretać u njenom stvaranju i životu. Izvođenje ove muzike, zato što se pre svega i iznad svega ona volela od strane izvođača, a slušanje bilo nevažno sa stanovišta ko je izvodi, ve kako je j /vodi (što је značilo da su slušaoci imali razvijen osečaj za lepotu same muzike i njene рошке, a da im je bilo nevažno ko je izvodii predstavlja u ovom trenutkm davno prošla vremena. Danas se izvođači ne slušaju. več gledaju! Odnos slušalaca prema samoj današnjoj, narodnoj čitaj „novokomponovanoj” muzici i njenim interpretatorima je apsolutno nekritičan, odnosno bez ikakvih slušnih kriterija' Vođen komercijalnom propagandom i zavođen on prihvata i odbacuje i produkte ove savremene narodne muzike i njene reproduktore. Pritisnut zajedničkom spregom sredstava javnog medija, рге svega lokalnih radio-stanica i proizvođača i izdavača nosača zvuka - kaseta i gramofonskih ploča, a u najnovije vreme i video-kaseta, današnji slušalac. a sve više i gledalac, pre svega onaj do četvrte decenije starosti bez rezerve prihvata ukus koji mu se nameče. Kao najtužniji rezuJtat posojećih odnosa jeste potpuno napuštanje i oduran odnos prema našoj tradicionalnoj, odnosno klasičnoj narodnoj muzici. Umesto naše narodne muzike prihvata se muzika drugih naroda i podneblja, nemogučim muzičkim zahvatima se meša sa nekim sastojcima preuzetim iz našeg folklornog nasleđa, pa se sve to meša sa elementima preuzetim iz zabavne muzike, i takav produkt pod nazivom „novokomponovana narodna” muzika plasira današnjem Ijubitelju narodne muzike. Današnji Ijubitelj nekritički prihvata ovu hibridnu muziku i opredeljuje se za nju i njene izvođače i autore, kao što drugi veliki segment, pre svega sasvim mlade publike, epigonski prihvata pop i rok-muziku kao današnje predstavnike međunarodne zabavne muzike, otuđujući se sa svoje

224