RTV Teorija i praksa

radijskom prostoru gde је neometano dejstvo zvuka i muzike jednako dejstvu književne reči. Kaže se da se pred ekranom i u po/orištu nala/e gledaoci a kraj radio-prijemnika slušaoci- To je delimična istina. Gledaoci-slušaoci su i u jednom i u drugom slučaju. Čovek pred ekranom, ili u pozorišnoj dvorani, ma koliko po tipu bio auditivan, ne može svoj mehanizam percepcije da kontroliše na račun slike. ne može sliku da podredi zvučnoj percepciji. Uživalac radija sav je u medijskom prostoru /vuka. Primajuči zvučne informacije on se istog časa pretvara u „gleđaoca”, njegova imaginacija stvara mentalne slike u kojima granice koje dele sliku od zvuka nisu više odredive. Umetnost radija sva je u tim mentalnim slikama. Gradnja tih slika rečima, mu/ikom, zvukom, celokupnim zvukovnim jezikom, to je posebnost medija, ono što ga čini jedinstvenim. Tradicionalno, međutim, sve se u toj umetnosti završava rečima kao što rečima i počinje. Da li je to tako samo zato što je tako uobičajeno, što je književna reč mehanički preseljena u novootkriveni medij ne ostavljajuči prevelik prostor z.a ono što taj medij nudi muzici i zvuku? U složenom sklopu mentalnih slika, šum, jedan ton koliko i jedna reč, nastavljaju i grade, ili prekidaju i razgrađuju, radiofonsku tvorevinu. Kap vode isto je što i reč u nekom stihu ili čitav stih. Može imati puno dejstvo metafore. Izdvojen, zvuk kapi vode nema nekakvo stvaralačko dejstvo kao što je nema ni izdvojena reč, Njih čine dragocenim stvaralačka upotreba u radiofonskom postupku. Muzika, međutim, postoji kao stvaralačka vrednost, kao izdvojena celina, i izvan radiofonskog dela. Nastala je nezavisno od medija koji če je upotrebiti na isti način na koji če biti upotrebljen postojeći autorski skript. Muzika i tekst našli su se tako, u najvećem broju slučajeva, u novom medijskom prostom, Tako je radiofonsko ostvarenje več unapred osuđeno da bude hibrid. Da li je uvek tako? Mora li uvek tako da bude? Može li muzika da nastane u postupku radiofonskog istraživanja i stvaranja postavši tako neizdvojivi sloj nove umetničke

62