RTV Teorija i praksa

Udaljena i apstraktna, kad izražava opšte raspoloženje, ono što, eto, ne bez razloga nazivamo „atmosferom” muzika se ne sudara s tekstom kako se sudara u našem -primeru realističan efekat groma se rečima udari grom u stari zapis.

S druge strane, i najobičniji „zvučni efekti”, kad nisu u službi uproščenih informacija, mogu da odigraju ulogu značajnog poetskog reagensa u stvaranju mentalnih slika. U našoj zvukovnoj partituri otvorena je jedna nova linija: neočekivan, nov podatak koji tekst ne sadrži niti najavljuje. To, naravno, ne može biti ni grom ni kiša ni vatra ni vetar ali bi mogao recimo, da bude bat gomile koja trči ka zapaljenom hrastu, glasovi uznemirenih .životinja u opustelom selu, nečije udaljeno zapomaganje, zvono koje poziva na uzbunu, šum zapaljenih ptičjih krila, pijuk mladunčadi u razbuktaloj krošnji drveta, sve, dakle, što je u posrednoj i za slušaoca neočekivanoj vezi s osnovnim tokom priče. Reditelj ovde, u montažnom postupku, autorski saradjuje s piscem i slušaocem istovremeno. Ovaj

68