RTV Teorija i praksa

nad jednom velikom i slojevitom tradicijom koja se vekovima oslanjala na vlastitu samodovoljnost? Ili, s druge strane, težnja da se plodnom, muževnom energijom jednog novog idioma prožme prastari i umorni organizam? Nepobitno je da video-spotovi rok-muzike raspolažu, već u startu, snažnim, eksplozivnim punjenjima prenapregnute i sabijene energije, kinetičkim momentom koji im zadaje prirodan, organski snažan naboj rok-muzike. Pri tom, i vremenska ograničenost rok-spota na /око/ četiri minuta čini naboj još večim i komprimiranijim. Ozbiljna muzika. medjutim, zahteva daleko fluidniji, staloženiji i suptilniji pristup eventualnoj vizuelizaciji, varirajuči od slučaja do slučaja: medjutim, što je još važnije, zahteva i jedno realno vreme koje ne podleže nikakvim limitima. Stoga primeri spotova ozbiljne muzike, ma koliko dobro z.amišljeni na papiru, u realizaciji neosporno gube na dinamičnosti, tenziji i brzoj „razmeni materije”. Veštački slediti premise rok-spota, medjutim, ravno je katastrofi; multiplikovani, haotični, nervozni i spektakularni vizuelni šokovi, ili vizuelne kvazi-stilizacije, čitav napor neodoljivo vuku u grotesku. Nepodesnost forme video-spotova (uz neotudjivi rok-identitet koji poseduju) za vizuelizaciju ozbiljne muzike analogna bi bila nepodesnosti malih, brzih, savremenih i skupih sportskih kola u kojima - umesto da društvo mladih i bučnih Ijudi traži gotovo mistično uzbudjenje - sredovečni bračni par, u potrazi za kakvim „mirnim kutkom”, na /adnjem sedištu prevo/i kolekciju dragocenih umetničkih slika i antikviteta Kao što su pomenuti automobili konstruisani u odredjene svrhe i namenjeni odredjenoj vrsti vozača, tako su i video-spotovi predodredjeni za krug svojih potencijalnih gledalaca, Naravno, čini se da ne treba ni pominjati da su to uglavnom privrženici rok-muzike dakle oni koji rok-muziku pomno prate, posečuju rok- koncerte, briljiraju u pomavanju i najsitnijih pojedinosti iz karijere svojih idola, i tako dalje, Spotovi ozbiljne muz.ike, zauzvrat, gotovo da i na postoje; postoje muzička intermeca večeg ili manjeg stupnja siičnosti (imitacije) sa video-spotovima roka.

75