RTV Teorija i praksa

Ро spoljnim karakteristikama video-spotovi su možda najsličniji komercijalnim TV reklamama (što u izvesnom smislu i jesu): konkretno reklamiranje. promocija muzičke numere koja se izdvaja i svojom atraktivnom vizuelizacijom. Ovaj primarni funkcionalizam ni u kom slučaju nije ni nevažan ni zanemarljiv: dobra reklama pretpostavlja dobru prodaju robe (mu/ike'. Da ne postoji i 'vcsnost u poglcdu dobre prodaje ploča i/ili kaseta, ne bi se ni ulagale (sada već astronomske) svote u realizaciju spotova, A velike svote novca su zaista neophodne zbog sve viših tehničkih i imaginativnih standarđa u realizaciji spotova: radi se, pođjednako, o gotovo sublimnoj tehničkoj perfekciji, kao i nepredvidljivoj, gotovo divljoj inventivnosti која izvestan spot čini sistemom vizuelno auditivnih atrakcija usmerenih na sva dostupna Ijudska čula. Stvaranje i promocija гок-zvezda putem video-spotova ima posve logične i razumljive korene i puteve ra/voja Oni se, u celini gledano, i ne smatraju novom pojavom u istoriji rok-muzike: samo je nekada tegobno uspostavljena ravnoteža izmedju dvaju najvažnijih komponenti rok-idioma - murike koju slušamo i izvodjača koje vidimo - u jednom trenutku /definitivno?/ poremečena, pomerivši se u korist ovog drugog. U početku je, pak, bio radio: parade hitova i glasanja slušalaca postojali su i tridesetih godina ovog veka. Na neki način-, to je bilo doba" najčistije mu/ike /naravno, na račun slike/, jer su pevači i pevačice vizuelno bili daleko manje dostupni širokoj publici nego danas. Postojali su, naravno, i javni nastupi u za to predvidjenim salama uz pratnju orkestra: medjutim, očevidno, to je bilo krajnje ograničcnog domcta. uprkos (po pravilu) dugim i iscrpljujućim turnejama. Posmatrano sa stanovišta prosečnog glcdaoca kontakt sa popularnom muzikom pretpostavljao je sedenje pored radio-aparata, ili posetc uspclijim ili manjc uspclim koncertima Pojavom gramofonskih ploča (i naravno. gramofona), situacija se menja utoliko što Ijubiteliu bi\’a darivana veča sloboda izbora trenutka (vremena fi/ičkog. psihološkog, emocionalnog) kada če se mu/ici obratiti to je istovremeno i pčctak mcdijskog rasloiavanja

76