RTV Teorija i praksa

populame švedske grupe ABBA, koji datira, otprilike, iz 1975. godine: „Koncerti i tumeje nisu ni izdaleka najnapornija stvar u šou-biznisu. Ono što je nas najviše zamaralo bili su pozivi za televi/ijske promocije neke naše nove pesme širom Evrope. Stizalo ih je i po dvadeset-trideset dnevno, od Osla do Atine... Došli smo, stoga, posle izvesnog vremena, na ideju da po završetku rada na novoj ploči, osim zvučne uradimo i video-verziju, i to najčešče ne samo kao snimak plej-bek nastupa na bini u studiju. Pustili smo mašti na volju tražeči da nas snimaju kako ra/govaramo, šetamo se, hranimo patke na jezeru, jedemo, vozimo se u luna-parku i ko zna šta još. Snimljeni materijal bismo zatim pregledali, odabrali najlepše sekvence, montirali zvuk i sliku i traku slali TV studijima širom Evrope. Tako je traka putovala umesto nas.” Nameče se zaključak da upravo u ovoj priči treba tražiti najneposrednije izvore i korene naštanka video-spotova. Očigledno je da iza svega stoji mogučnost koriščenja televizije za dodatno, kvalitativno novo i drukčije popularisanje izvesnog muzičkog hita - ili, čak, stvaranje muzičkog hita kada ni koncertne tumeje ni ploče više nisu bile dovoljne. Ustanovili smo, dakle, tri osnovna vida nužnosti nastanka video-spotova: a ponovo uspostavl ; anie (makar i vcštačkc' bliskosti izmedju pojedinca i rok-zvezde, b ekonomičniji vid pre'cntacije i populari mcije muzike sa tačke gledišta гок-zvezde i, Konačno, C' koriš enie televidie u te svrhe kao posrednika Televizija, kao medij, predstavlja poslednji stadij u kome se manifestuje fenomen „spiralnog multiplikovanja sve večih kružnih putanja”. Postoje, shodno tome, tri spiralna nivoa. Za prvi su karakteristični živi nastupi izvodjača i komunikacija sa publikom, odnosno pojedincem iz publike, mahom u prostomo ograničenim klupskim „teritorijama”. Drugi je, sav, u dominaciji radio-medija, pri čemu možemo ra/likovati dve fa/e: najpre direktan radio-prenos - mu/ičari nastupaju u studiju, u živoj emisiji - i, potom, emitovanje več snimljene mu/ike sa ploča ili traka, uz eventualni

79