RTV Teorija i praksa

komentar voditelja koji svojim nastupom stvara male, spektakulame mu/ičke monodrame Treći nivo bitno preslikava drugi, dodajući spektaklu vizuelnu dimen/iju koja se potom tokom vremena, izjednačuje po vrednosti sa muzičkim iskazom, da bi ga, još kasnije, ponekad čak i prevazilazila (muzički inferiomi, ali vizuelno izuzetno atraktivni spotovi); prvobitno muzicko nadahnuče postaje tako, nešto što prvenstveno treba „videti” Ali, i na ovom nivou razlikujemo dva vida: bilo da se radi o primarniioi formi - nastupu i vođača u studiiu (u ■ plei-beki, ili o moderniioi pre-entaciii - emitovaniu unapred pripremljenog video-spota. U ovom poslednjem slučaju, paralela izmedju korišćenja gramofonskih ploča ili traka i video-spotova više je nego očigledna. Bliskost dva medija vidljiva je i u činjenici da smo u najnovije vreme svedoci njihovog konačnog objedinjavanja - u vidu pojave video-ploča. Video-spotovi su verovatno spontano doneli sa sobom još jedan bitan kvalitet koji nije neposredno vezan za komercijalnu sudbinu izvesne muzičke numere. Često smo, naime, u situaciji da danas čujemo izraze kao ~u video-stilu”, „као video”, „video-senzibilitet”, i slične. U tome se, neosporno, krije i ona suštinska, a ne više samo dekorativna privlačnost video-spotova; oni, naime, prestaju da budu prvenstveno motor produktivnije distribuciie rok-mudke i niene komercijalne eksploatacije, namećuči se sve više kao novo, emancipovano sredstvo vizuelne naracije. Na taj način, kao poslednji i 'danak u broinoi porodici vizuelno-narativnih formi, video-spotovi se priključuju bogatoj, iako ne tako staroj, tradiciji utemeljenoj evolucijom fiima, stripa, grafičke animaciie i TV serijala Video-spot je, na izvestan način, tek radoznalo - ali i pronicljivo dete, koje ume da posmatra i upija, i potom koristi, sintetišući ih, iskustva starijih članova svoje porodice. Svoja saznanja, jednako kao i plodove svoje mašte, saobražava normama „televizičnosti” - svog svojevrsnog „matičnog broda” - tla na kome cveta i razvija se. Koliko je, recimo, od dela jednog Hičkoka ili Polanskog prisutno u današnjem video-spotu? korišćena iskustva japanskog pozorišta senki? Koliko su spotovi britanskog kompozitora i pevačice

80