RTV Teorija i praksa

obale - koriščene, ipak, kao puki ambijentalni ukras izgubili su podosta od svog sjaja, i prevaga koju su eksterijerni spotovi u jednom trenutku bili stekli nad studijskim poništena je; sada je, več, zaista posve irelevantno gde je neki spot načinjen. Tome je, nesumnjivo, doprinela još jedna okolnost: studijski su spotovi, naime, u međuvremenu postali znatno rafinovaniji, atraktivniji i maštovitiji - zahvaljujuči, s jedne strane, večem kreativnom angažmanu i, a druge, većim materijalnim sredstvima koja su se koristila bilo /а nabavku sofisiticiranije opreme, bilo za izgradnju funkcionalnijih studijskih dekora, bilo /а, najzad, češ ; e angažovanje talentovanijih ili sposobnijih autora (reditelja, scenografa, kostimografa, snimatelja, montažera, trik-majstora). Čini se, dakle, da klatno ponovo počinje da naginje ka studijskim spotovima, buduči da, posle svega, rad u studiju ispoljava niz nepobitnih prednosti. Pre svega, može se koristiti složena tehnika koju bi bilo gotovo nemoguče transportovati u otvorene ambijente Nepredvidljive smetnje smanjivale su se do minimuma; osvetljenje i pirotehnika zavisili su od strogo kontrolisanih studijskih, a ne nekontrolisanih, ili slabije kontrolisanih vanstudijskih okolnosti. Najzad, moglo se u potpunosti, čak i u izboru ambijenata /odnosno dekora/, prepuštati mašti na volju. U tom trenutku povratka iz eksterijera u studije - uočavamo i jedan zanimljiv paradoks: studijski spotovi ispoljavaju težnju da što više sliče spotovima snimljenim u prirodnim, naglašeno egzotičnim ambijentima Naravno, ni to nije moglo dugo trajati - potreba za novim atrakcijama, za još neviđenim ambijentima, često na granici fantastike, sa sve savršenijom stilizacijom, odvela je autore novijih studijskih spotova u niz krajnosti; oni slikaju nepostojeće, neprepoznatljivo ili tek nagovešteno, nadrealno, onirično Koriste se sva moguča sredstva da se to potencira - da se, iako је u pitanju studio, stvori utisak neodređenosti granica prostora, 2 neobičnih perspektiva i sveukupne, gotovo fatazmagorične atmosfere. U svemu tome - pored reditelja i trik-

2 Ili, naravno, nasuprot tome, ukoliko to „tema” spota iziskuje, gotovo zagušljive skučenosti prostora

82