RTV Teorija i praksa

-majstora - dominantna je i mašta scenografa; dajuči objektima u kojima se snimaju studijski spotovi najmaštovitije oblike, služe i se geometri/ovanim ili slobodnim formama, asocirajuči na građevinske komplekse ili enterijere svih mogučih tradicionalnih kultura /zapadnjačkih, orijentalnih, davno iščezlih i tako dalje/, scenografi su stvorili fizičku podiogu za najneobuzdanije uzlete stvaralačke mašte drugih autora - učesnika u realizaciji spota. Osvetljenje je, pored scenografije, drugi važan aspekt video-spota, neposredno vezan za pojam video-senzibiliteta, Osvetljenje koje se koristi u standardnim televizijskim emisijama nastoji, što je više moguče, da „zamaskira” prirodnu nesavršenost televizijske slike i da snimljeni prostor učini što uverljivijim tako što če ga učiniti sličnijim, bližim stvarnosti. U pitanju je, očigledno, postupak „konvencionalnog” osvetljenja, ako ga tako možemo nazvati. Video-spotovi imaju, međutim, sasvim suprotno polaziše: osvetljenje u video-spotovima u službi je, u priličnoj meri, stvaranja utiska nestvamosti: time se dobija iluzija vanvremenosti i vanprostornosti svega što se u okviru jednog video-spota „dešava” Osvetljenje u video-spotovima, dakle, po pravilu teži da težište vizuelne karakterizacije pomeri na neko stanje izvan realnosti, kao da nastoji da izrazi pravilo: ne utisak fizičke prisutnosti, več utisak neke vrste astralne projekcije. Ne samo ijudsko iice (vokalnog soliste, na primer) več i bilo koji prirodni iii veštački objekat u izvesnom kadru može delovati - i deluje - na hiljadu različitih načina, ali gotovo nikada onako kako on u stvarnosti, pod dnevnim svetlom izgleda, podrazumevajuči tu i konvencionalno osvetljenje. Slaganje i razlaganje svetlo-tamnih površina, kontrasti ne-čvrstih, rasplinutih volumena, igra svetlosti i senki, uglovi snimanja nepriličnih Ijudskom oku - sve to i likove i ambijente smešta u jednu posebnu, samo njima svojstvenu stvarnost. I upravo to neodoljivo podseča na ekspresionizam - koji, posebno upotrebom osvetljenja, video-spotovi na nov, modernom senzibilitetu bliži način, nesumnjivo oživljavaju. Ima se, pri tom, u vidu pre svega ekspresionizam u ranom nemačkom filmu; u pitanju je, verovatno, veza uspostavljena posrednim

83