RTV Teorija i praksa

putem (na primer, preko američkog detektivskog filma triđesetih i četrdesetih godina': ali. u svakom slučaju, jedna veza vredna daljeg. pažljivijeg ispitivanja. Ukoliko se još imaju u vidu klasična umetnička fotografija i avangardno po/orište dvadesetih godina, biće znato vidljivije da ni scenografija ni osvetljenje u modernim video-spotovima baš i ne predstavljaju revolucionarnu pojavu U i/vesnom smislu, ono što ih ne retko obeležava jeste do ekstrema dovedena vi/uelna stili/acija, gotovo iarpurlartistička u svojoj fakturi'i u svojoj nameni (ukoliko, naravno, /apostavimo činjenicu da ipak, u konačnoj instanci, služi promociji određene muzičke numere). Međutim, bez obzira na to, u pojedinim slučajevima video-spotovi zaista predstavljaju prava mala remek-dela - što, u najmanju ruku, znači da u sebi sadrže mogučnosti za istinsku umetničku transpoziciju. O tome svedoči i činjenica da i stvaraoci osvedočeni na drugim područjima umetničkog stvaranja vide u video-spotu legitimno i obečavajuče sredstvo stvaralačkog izražavanja (autor Opsesiie. Keri, Obučene da übije, Skarfejsa - Brajan de Palma, na primcr' Treči značajan aspekt video-spota je kostimografija. Socio-psihološka i estetska motivacija kostima - ili, uopšte, odeće koju protagonisti stavljaju na sebe - u tesnoj je vezi sa „imidžom” koji svaki pojedinac nastoji da o sebi izgradi: stoga i postoji gotovo nepregledan broj varijeteta. U svakom slučaju, u sadejstvu sa scenografijom, osvetljenjem i, naravno, šminkom, kostimografija konačno uobličava dizajn video-spota, dovodeći ga na nivo idiomatskog izraza jednog posebnog kulturnog obrasca. Ono što, međutim, svemu tome - svim pojedinačnim elementima spota objedinjenim u skladnu celinu konačno daje život i definitivan oblik jeste montaža Nikada, verovatno, još od vremena klasičnog nemog filma, montaža nije imala do te mere važnu ulogu u jednoj umetničkoj praksi kao u slučaju video-spotova. U stvaranju video-spotova oživljene su, pošto su ponovo pronađene, neke od korenitih postavki montažne teorije filma. S druge strane, pošto se u ovom slučaju radi o simbiozi zvuka i slike, pored koriščenja montažnih principa utemeljenih u nemom filmu u

84