RTV Teorija i praksa

која konačno porobljava sva njegova čula. Nikada se, čini se, neće moči dovoljno istaći činjenica da u svemu tome izuzetan značaj ima milimetarska, gotovo nadljudska preciznost eg/ekucije - što je, upravo, bitan element inferiornosti kada su u pitanju video-spotovi domaće produkcije. Naj/.ad, u daljem toku rada na video-spotu montažni sto se javlja u vidu svojevrs'ne „prokrustovske postelje”. Materijal koji do njega dopire /aista se nemilosrdno reže, odabiraju se najbolji delovi, u/ dodavanje raznih ulepšavajućih elemenata - od skoro obaveznog filtriranja, zamagl jivanja slike, do eventualnih speed / slozv / stop motion efekata i sineramatičnosti slike. Brzina redjanja kadrova je zaista velika, s tim što, naravno, nikako ne sme biti neuhvatljiva: mnogi spotovi često gube na efektu upravo zbog fizičkih nemogučnosti Ijudskog oka da registruje, i mozga da apsorbuje svu količinu šarolikih podataka kojima su bombardovani. Kao što je već bilo rečeno, jedna od bitnih pretpostavki uspešnosti nekog spota jeste timing: svi elementi moraju, montažno i dinamički, biti medjusobno savršeno uskladjeni, Kinetika spotova može biti veoma naglašena, čak burna: ali neosporno je da, pri tom, u dinamičkom tkivu spota postoje cezure - dinamički tok povremeno mora biti presecan sporijim pasažima. Njihova adekvatna uravnoteženost dovešče, konačno. do „naknadnih razrešenja”, i u globalnoj, harmoničnoj pulsaciji spot če se ovaplotiti u istinski efektan vizuelno -auditivan panoptikum Time, sada, dotičemo još jednu važnu dimenziju spota oko koje se, danas, možda najoštrije lome koplja: njegovu dramaturgiju. Zastupnici jedne struje tvrde, naime, da je u vremenskom periodu od četiri minuta, uz sve efekte, dinamiku i neophodnu spektakularnost apsolutno nemoguče ispričati bilo kakvu celovitu i jasnu „priču”. Po tom stanovištu, bilo kakva iole složenija dramaturgija postaje dodatno opterečenje koje video-spot, imajuči u vidu prirodni imperativ dinamičnosti i fluidnosti, ne može i ne treba da podnese, buduči da se time izlaže opasnosti da izgubi na autentičnosti i snazi izraza. S druge strane, zastupnici suprotnog gledišta izriču tvrdnju da video-spot, ukoliko zaista pretenduje na status istinski modernog, legitimnog vida vizuelne

86