RTV Teorija i praksa

naracije i, isto tako, ukoliko želi da i/raste u nešto više od pomodnog, a samim tim i prola/nog elektronskog egzibicionizma, mora težiti da izgradi ra/a/natl jivu i kredibilnu narativno-dramsku shemu Ukazujući da vizuelna retoričnost bez podloge vodi u pre/asićenost, te time negira samu sebe i, posredno, smisao i domete spota, zastupnici ovog potonjeg gledišta dodaju, još, da se u inače često zapostavl jenim mogučnostima, pa i literarno-poetskim vrednostima konkretnih tekstova pesama, krije autentična osnova i složenijih fabulacija Ovakva razmišljanja su, u suštini, samo odjek onoga što se dogadja u stvarnosti, budući da su i sami tvorci video-spotova svrstani uz jednu od dveju navedenih struja Stvari se, medjutim dodatno komplikuju činjenicom da se medij video-spotova razvija gotovo neverovatnom brzinom: ono štu se dogadjalo pre samo jedne decenije čini se danas kao duboka, duboka prošlost U poredjenju sa razvijenijim, sofisticiranijim, brižljivo programiranim i još brižljivije realizovanim spotovima koji su nastali u protekle, recimo, dve sezone, spotovi koji su stvarani krajem sedamdesetih godina čine se, zaista, beznadežno zastarelim. Naravno, ne samo u pogledu inferiomih tehničkih svojstava, več u istoj meri i u pogledu stvaralačkog koncepta i stvaralačkog pristupa. U stvari, moguče je ustvrditi da se video-spotovi danas - na više ravni, od stvaralačke do komercijalne - moeu podeliti na dve osnovne grupe: na jednoj strani su spotovi kao Ura' unapred mdatog kreativnog cilja, a na drugoj spotovi koji od samog početka ni ne teže drugom do da budu tek puko sredstvo (mahom komercijalnog cilja' Da ovo pobliže objasnimo. Istina je da spot, u osnovi, u svojoj primarnoj funkciji treba da posluži promociji - masovnom popularisanju neke muzičke numere. To je, po pravilu, i danas slučaj, naročito kada su u pitanju neke još neafirmisane rok-grupe koje upravo emitovanje spota, odnosno pojava u mediju treba da unapredi - da ira, drugim rečima, u jednom širem medijskom kontekstu, stvori „imidž”. U pitanju su, u takvim slučajevima, prvenstveno „jednostavniji”, pa i „jeftiniji” spotovi - nije uputno razbacvati se velikim novcem na grupe čija budučnost još nije izvesna, Iz istog razloga iz kojih nije uputna materijalna, manje se pažnje pridaje i

87