RTV Teorija i praksa

slični ili različiti bili, s obzirom na prostor (eksterijer, enterijer) u kome nastaju, na pesmu (u tekstualnom ili muzičkom smislu), na interpretatore, kostime i tako dalje, osnovna granična linija koja ih definitivno deli ostaje u domenu strukture. Suštinski gledano, video-spot je ili asocijativne ili narativne strukture - razume se, uz medjuprostore prigušenijih, manje izdiferenciranih tonova. Spotovi predominantne asocijativne strukture u večini slučajeva čine spoj nevezanih, ili tek labavo vezanih prizora koji najčešče imaju tek daleku medjusobnu srodnost u pogledu inspiracije. Prizori su organizovani prema slobodnom nahodjenju autora, uz delimičan ili nikakav oslonac u polaznoj sugestiji teksta pesme. U vreme izlaska video-spota iz studija u eksterijer asocijativni tip spota dobio je naglu prevagu nad narativnim, pa je u tom pogledu neophodno, kao ilustraciju, navesti sada več legendame spotove grupe „Duran Duran” i to za pesme Odloži molitvu do sledećeg jutra (Save a Ргауег Till the Moming After) i Gladan poput vuka (Hungry Like a Wolf). Krajnje labava, gotovo nepostoje a dramaturška nit još је više naglasila njihovu asocijativnu strukturu - gde živa biča i mrtvi predmeti imaju istu ilustrativnu funkciju; gde nerealni prizori i vizuelne asocijacije postaju same sebi cilj i imaju istu simboličku dimenziju; i gde slobodne asocijacije dobijaju primaran značaj. Osnovna slabost asocijativnog spota sastoji se, medjutim, u njegovoj izraženoj težnji ka dopadljivosti „па prvi pogled”. Osim toga oni usled strukture apsolutne slobode lako postaju plen imitatora - što se, konkretno, dogodilo sa pomenuta dva spota grupe „Duran Duran”, dovodeči njihov primami impuls do nivoa najopštije banalnosti. Na izvestan način je moguće - kako u kreativnom, tako i u psiho-sociološkom smislu - povuči paralelu izmedju asocijativnog spota i pojedinih aspekata apstraktne umetnosti: sudbina i jednog i drugng bila je, čini se, identična - asocijativni spot je sve više ustupao mesto narativnom, baš kao što su se i pojedini vidovi apstraktne umetnosti povlačili u korist „nove figuracije”. S jedne strane sve dublje zaglibljavanje u puki artizam i golu ekshibiciju, a s druge sve veći broj nemaštovitih imitatora koji svom težinom velikih brojeva pritiskuju

89