RTV Teorija i praksa

nagoveštaja indukujući - mada gotovo nikad potpuno sinhronizovano. 4 Varijante odnosa izmedju tekstualnog i vizuelnog u spotu, naravno, uvek-ostaju brojne. Retko se, gotovo izuzetno, dogadja da se izmedju njih uspostavi potpuna, apsolutna ravnoteža - po pravilu se dešava da u datom trenutku, ili čak u čitavom spotu, jedno ili drugo prevagne dajuči boju i aromu čitavom spotu. Pri tom se daje uočiti još jedna, karakteristična ravnomernost, gotovo zakonitost: spotovi čvršče vizuelne priče po pravilu za podlogu imaju tekstove manje literarne vrednosti, dramske izražajnosti i poetske snage - i obrnuto: tekstovi koji osvajaju pesničkim virtuozitetom i dramskim briom obično imaju krajnje bledu, nesadržajnu vizuelnu transpoziciju. Klasičan primer u prvom slučaju je video-spot Reci, reci, reci (Say Say Say) Majkla Džeksona i Pola Mekartniia, gde literarno precizno uobličena priča - jedan od primera malog remek-dela u tom smislu - ni u najmanjoj pojedinosti ne stoji u vezi sa prilično anemičnim, banalnim i „jeftinim” tekstom pesme, čiji je milje čak u oštroj hronološkoj suprotnosti sa miljeom vizuelne priče. Suočavamo se, ovim, očigledno, sa još jednom podvrstom narativnog video-spota koja, medjutim, sve više i/rasta u poseban, reklo bi se samosvojan trend Pošto se u jednom trenutku ispostavilo da u narativnom spotu nije neophodno čvrsto povezati tekst pesme sa vizuelnom pričom - ova potonja se, kao što smo več videli u spotu Reci, reci, reci počela sve više osamostaljivati. A mogao se očekivati brz proboj u tom pravcu. To je uskoro došlo do izražaja u spotu Triler (Thriller) Majkla Džeksona, u kome se vizuelna priča, uistinu polazeči od teksta, dalje razvija i modeluje istovremeno i osetno prevazilazeći uobičajeno i standardizovano realno vreme klasičnog spota. Na sličan način je oblikovan i spot grupe „Duran Duran” Ponedeliak, mlad mesec (New Moon on Mondayi:

4 Na; '.ešće vizuelna konkretizacija izvesne tekstualne naznake dolazi a posteriori: to je upravo ono što smo nazvali fenomenom „naknadnog razrešenja”.

91