RTV Teorija i praksa

G/as nastaje pre педо što да čujete. G/as potraje i pošto да čujete.

istraživanja zajednička je funkcionalnost elemenata, komplementarnost „prevodljive vrednosti” zasnovane bilo na „privatnoj” sinesteziji ili na nekoj opštijeg važenja, sudelovanje ideje i osečanja kao gradivnih elemenata za ostvarivanje formalnog uz višestruko uzajamno nadilaženje konceptualnog i formalnog, potenciranje prirode medija, precizna korelacija raznomedijskih jedinica, eliptičnost, intenzivna relacija prema sopstvenom hiču i kosmosu a slabija prema drugim Ijudima, posebno sa društvenog aspekta... J. Z .-.Vratimo se Vašim ranim ostvarenjima koja imaju višemedijske karakteristike. Prvi kaligram - ako mogu tako da nazovem Vaš uobličeni tekst iz 1954. godine - obeležava početak rada u domenu onoga što ste nazvali reč-lik-zvuk, a kasnije vokovizuelno. Ovom semantičkom višemedCijskom „stilu” pripada i Pustolina, Da li sada zatvarate krug koji ste začeli Pustolinom i drugim ranim radovima toga stila? V. R.: Ni meni samom u početku nije bilo jasno šta je to što sam kasnije nazvao vokovizuelnim. Sada bih rekao da ono nije ni stil jedne umetnosti, ni pokret koji sam ja inicirao (več imamo dovoljno lažnih pokreta na čelu sa signalizmom). Vokovizuelno je moja teorijska interpretacija svih vizuelno-zvučno-značenjskih zbivanja koja počinju, valjda, još od Simije i Aristofana kao minorni izdanci poezije, da bi se u našem veku emancipovali kao radikalm pravci opet u poeziji, ili sa težnjom ka izlaženju van nje ali uz još uvek zadržano sečanje na nju u samom terminu (na primer, vizuelna poezija). Sva ta zbivanja interpretirana su kao samostalna ali veoma interaktivna višemedijska umetnost koja se postupno formirala i stremi ka sve večoj integraciji

96