RTV Teorija i praksa

Nakon ovih dobijenih kratkih nizova za upoređenje jasno je da tolika zastupljenost tetrastihova u Poljesju (16 primera ili 40%) svedoči o primarnom afmitetu poetskog izražavanja u strofama, što je i dominantno, bilo da su ti stihovi čvršćim ili labilnijim vezama integrisani u strofe ili nisu. U mačvanskim i makedonskim napevima iz ovog uzorka udeo tetrastiha je, kao što vidimo, u ravni sa ostalim manje razvijenim konstruktivnim formama, a kada se i pojavljuju odnose se mahom na pevanje gradskog porekla. Za najčešće pojavne melopoetske strukture mačvanskih, makedonskih i beloruskih napeva se, sudeći čak i po ovom brojčano skromnom uzorku od 120 jedinica, može smatrati da ispoljavaju značajne sličnosti, naravno, uz nešto različite prioritete. U tri jednostavno upoređujuća niza te sličnosti i razlike zaista nisu teško uočljive:

Tokom zbrajanja karakterističnih formi napeva koji potiču iz tri posmatrana, dosta udaljena, uslovno shvaćena etnogeografska regiona, neke činjenice se ipak izdvajaju: a) tendencija metričkog poetskog uobličavanja u tetrastihovima odnosno u strofama u strukturiranju napevnih formi melosa Poljesja, manifestovana je afmitetima takođe ka četvorodelnim razvijenim formama, što čini potpuni razvojni sklad;

135

MAČVA MAKEDONIJA POLJESJA M12 M12 = 3 puta M12 N12 = 4 puta M12 N12 012 R12 = 16 puta M12 N12 = 3 puta M12 M12 = 2 puta M12 R12 = 3 puta M12 N12 012 P12 = 3 puta M122 N122 = 2 puta H12P Ni; 2R = 2 puta , М1 22 H12 = 2 puta M12 N12 012 P12 = 2 puta M12 N12 = 2 puta M112 МП2 = 2 puta M12 N12 M12 H12 = 2 puta RH122 = 2 puta H12RM2 = 2 ( Duta, itc I. r

MAČVA MAKEDONIJA POLJESJA A12 B12 = 7 puta A12 B12 = 9 puta A12 B12 A12 B12 = 10 puta A12 A12 = 3 puta A12 B12 B12 = 5 puta A12 B12 = 4 puta A12 B12 B12 = 3 puta A12 A12 B12 B12 = 4 puta A123 ; A123 = 3 puta Al2 B12 A12 B12 = 2 puta A12 A12 = 2 puta A12 A12 = 3 puta A122 = : l puta А1 23 81; 23 = 2 puta A12 B12 C12 012=3 puta А1П2 = 2 pu ta, i td . A12 B12 С12' 012 = 2 puta A A A A = 2 puta