RTV Teorija i praksa

živelo, o delovanju Jevrejske radničke zajednice i manifestacijama koje je ona organizovala, o jevrejskoj sirotinji i mnogo čemu drugom. Tako se emisija o Lauri Papo izdigla do svojevrsne rekonstrukcije negdašnjeg života u Sarajevu, ali je donela i dokumente o stradalništvu i zloglasnom logoru u Jasenovcu, gde je izgubila živote većina sarajevskih Sefarda. Ton-majstor Mistar Tukić načinio je jasan i pregledan stereofonski snimak ćitave emisije. Posebno treba ukazati na uspele terenske snimke, realizovane u prostorijama Istorijskog muzeja Sarajeva ili na priredbi Flori jagodes, održanoj maja 1985. Rediteljski postupak Mladena Ovadije predstavljao je srećnu sintezu zasnovanu ne samo na prezentaciji dokumenata, nego i na njihovom govornom i muzičkom oživljavanju, što je i odgovaralo mediju radija. DRAMA O SUKOBU SA TRADICIJOM Radio-drama Dževada Karahasana Rasti u širinu 3 zanimljivo je delo u kojem pisac raspravlja o nekim pitanjima Ijudske egzistencije, ili, preciznije rečeno, pokušava da iznađe puteve razumevanja među Ijudima opsednutim vlastitim problemima i, još više, shvatanjima, pa i predrasudama o životu i dilemama što ih on neumoljivo donosi. Mada po sredini koju opisuje i likovima što ih nam predstavlja ovo delo nema na izgled mnogo veza sa Karahasanovom dramom Sarha, koju smo imali prilike pre dve-tri godine da slušamo u emisiji Radio-Sarajeva, ipak može se reći da je i drama Rasti u širinu delo koje se bavi sudbinama Ijudi, njihovim neizvesnostima i tajnama, delo koje raspravlja o smislu postojanja i putevima da se ono načini humanijim i lepšim. Samo što se pisac u drami Sarha poslužio istorijskim kontekstom da bi saopštio svoja razmišljanja, a u delu Rasti u širinu on je u bosanskoj sredini našega doba i suočava se sa običajima i verovanjima, shvatanjima i moralnim nazorima zasnovanim na specifičnim tradicijama. Pored toga, on pokušava svoju projekciju zasnuje na samom životnom toku, te stbga prikazuje različite generacije, pa tako i različita životna shvatanja. Dževad Karahasan oblikovao je dramsku situaciju na pomalo neobičan način. Sve se događa uoči jedne sahrane, u kući pokojnikovoj, gde su se okupili rođaci i prijatelji ne bi li umrlome odali poslednju poštu. Uvodni dijalog između

19