RTV Teorija i praksa

Prilikom istraživanja kako deca diskriminišu afrikate, snimili smo njihov govor na kasete, koristili smo se metodom intervjua, upotrebljavali smo već konstruisane testove iz knjige Testovi za ispitivanje govora i jezika S. Vladisavljević. Koristili smo test sličice za ispitivanje auditivne diskriminacije afrikata. test rečenicu. diktat za testiranje primene afrikata u pisanoj reči i test sličice za diferenciranje razvoja auditivne diskriminacije od razvoja artikulacije afrikata (ovaj test smo sami konstruisali). REZULTATI ISTRAŽIVANJA U OŠ „Ivan Gundulić” na Novom Beogradu ispitivali smo učenike prvog razreda. Testirano je ukupno dvadeset šestoro dece. Dvadesetoro dece ima standardnu artikulaciju frikativa i potpunu diskriminaciju afrikata. Šestoro dece ima odstupanja od standarda, od toga troje nema diskriminaciju afrikata, a ima normalnu artikulaciju frikativa. Ova tri slučaja upućuju nas na zaključak da se radi o auditivnoj nediskriminaciji, zbog toga što deca imaju razvijene standardne frikative a distorzuju afrikate či dž. Kod sledeća tri slučaja koja imaju odstupanje od standarda. po našem mišljenju. nije završen proces razvoja artikulacije afrikata. Ako dete još uvek ima distorziju frikativa š i ž onda možemo očekivati da će imati i distorziju afrikata či dž.

Dijagram br. I.

60