RTV Teorija i praksa

Ispitujući razlikovanje afrikata kod učenika drugog razreda OŠ „Ivan Gundulić” sa Novog Beograda, došli smo do sledećih rezultata. Od trideset i jednog učenika koliko je testirano, trideset ima u potpunosti razvijenu diskriminaciju afrikata II i 111 reda. Samo jedan učenik je na nivou konfuzije afrikata tj. upotrebljava sva četiri glasa, ali nedosledno.

Dijagram br. 2

Prilikom testiranja učenika prvog razreda OŠ „Апка Buturac” iz Osijeka, ustanovili smo sledeće stanje izgovora afrikata. Testirano je dvadeset petoro dece. Od toga samo troje ima standardan izgovor afrikata, razlikuje glasove ć-č, đ-dž. Svi ostali učenici u izgovoru odstupaju od standarda. Na osnovu stanja frikativa relevantnih za afrikale i drugih elemenata (nedosledan izgovor, recimo umesto c izgovara se ć. a umesto č izgovara se c'i slično, supstituacija afrikala 111 reda afrikatima II reda) utvrdili smo da postoje tri tipa ođstupanja. Najčešće se pojavljuje nediskriminacija, tako da četrnaest učenika u svom govoru ima samo c'i d. Cetiri učenika su na nivou konfuzije afrikata, tj. upotrebljavaju sva četiri glasa ali ne na odgovarajućim mestima. Pet učenika nema razvijen sistem afrikata (imaju samo c'i d),

61