RTV Teorija i praksa

kablovske i mikrotalasne televizije, video-telefona, video-diska i video-kasete.U tome nije bio usamljen. Sredina šezdesetih je u zapadnom umetničku svetu obeležena širenjem saznanja o uticaju, značaju i potencijalu savremenih medija. U Engleskoj je grupa umetnika povezana sa Institutom savremene umetnosti, a posebno Ričard Hamilton (Richard Hamilton) i Eduardo Paoloci (E. Paolozzi), napravila oštar zaokret u odnosu na konzervativnu britansku estetiku unoseći slike iz popularne kulture (proizvode mašina i medija) u kolaže i skulpture. Entuzijazam za pop kulturu u Engleskoj, kritički podržavan od Lorensa Aloveja (Lawrence Alloway), odjeknuo je kao glasni eho na drugoj strani Atlantika, u Sjedinjenim Državama koje su ponudile bogate osnove za razvoj umetnosti prvenstveno zaokupljene efektima i temeljima raasovne kulture. U Nemačkoj je grupa ZERO, osnovana radi korišćenja medija svetla i zvuka, pokazivala sve veće interesovanje za televiziju. Oto Pin (Otto Peine), centralna figura ove grupe je u saradnji sa Amerikancem Aldom Tambelinijem (A. Tambellini) 1968. godine kreirao direktan оп-the-air prenos na WDR, centralnoj Nemačkoj TV mreži, pod nazivom Black Gate Cologne. Jedan od gledalaca bio je i mladi prodavac umetničkih dela, Geri Šum (Gerry Schum) koji je übrzo posle toga u Diseldorfu otvorio prvu „galeriju” samo za izlaganje filmova i video-traka pod nazivom „Televizijska galerija” (Fernschgalerie). U SAD je Pajkovo interesovanje za video podstaklo mnoge umetnike koji su video-kameru, portabl magnetoskop, kao i sam TV prijemnik, otkrili kao podsticajno sredstvo za rad u mnogo različitih pravaca: od ulične dokumentacije, snimanja performansa, do korišćenja same trake kao performansa („platna") svog dela. Inženjeri-umetnici izumeli su jednostavne „video-sintisajzere” omogućujući svakome da okretanjem dugmića kreira jarke apstrakcije najrazličitijih boja i prikaže ih na obližnjem monitoru. Sami monitori su modifikovani, bojeni, gomilani, ređani i sastavljani kao skulptura (sa kamerama u nekima od njih). Primitivno emitovanje ovih dela ostvareno je preko prijateljski nastrojenih javnih i komercijalnih TV stanica. Od umetnika tu su bili. naravno Pajk, a zatim Vito Akonči, Stiv Bek. Piter Kampus, Dejvid Kon, Daglas Dejvis, Frenk Žilet. Le Levin. Daglas Majkls, Brus Noman, Džon Rejli, Ajra Šnajder, Džejms Sirajt, Majkl Šemberg, Erik Sigel, Kit

80