RTV Teorija i praksa

Snimljena traka može se premotavati da bi se pronašli značajni detalji, ili se rad na njoj može nastaviti kasnije, kada se za to ukaže potreba. Očigledno, video ovde predstavlja nezamenljiv medij - učenik raspolaže ži\opisnim. objektivnim dnevnikom svog rada i u stanju je da sam sebe procenjuje u svetlu kritike svog profesora ili svojih kolega. Nijedno drugo obrazovno sredstvo nije u stanju da postigne takav rezultat, Ova metoda postala je veoma značajna i kad je u pitanju poslovna obuka. Jedna kompanija koja trguje prehrambenom robom, na primer, koristi video na kursu za nove prodavce. Uređen je prostor koji odgovara prosečnoj samoposluzi, a polaznici igraju uLoge prodavaca i kupaca. Njihovim razgovorima obično prisustvuje ceo razred, a kasnije prilikom gledanja snimljenih traka sve se detaljno analizira. Posebni metodi prodaje mogu se obrađivati u različito vreme - jednom „koristeći vizuelna pomagala” na primer. a drugi put „odgovarajući na neverbalne signale mušterije”. Korišćenje videa u situacijama učenja uloga takođe je često i na pojedinim kursevima u medicinskim školama i centrima za obrazovanje socijalnih radnika, na kojima studenti moraju da steknu veštinu u specifičnim vrstama kontakata sa Ijudima. Neophođan element za uspostavljanje medicinske dijagnoze predstavlja, na primer, razgovor sa pacijentom, iz koga doklor mora pokupiti osnovne informacije, otkriti skrivene informacije i protumačiti postojeću neverbalnu komunikaciju. Oni koji su u ovoj vrsti obuke određeni da igraju „pacijente” postepeno otkrivaju simptome neke bolesti, a „doktori” u razredu treba da otkriju relevantne podatke za dijagnozu, Ovi razgovori se zalo snimaju i onda se, namerno, ne gledaju dan ili dva, da bi učesnici stekli objektivan stav prema onom što će gledati. Budući socijalni radnici mogu imati koristi od iste vrste vežbi na svom polju rada. Igranje uloga uz korišćenje videa, u svim oblastima, ima i određene loše strane koje mogu ometati uspešan tok nastave ukoliko im se ne posveti potrebna pažnja. Igranje uloga čak i bez videa može među učesnicima izazvati uznemirenost, što dovodi do njihove napetosti i ponašanja na atipičan način. Većina Ijudi oseća duboku nelagodnost kad je u pitanju „gluma’. Cinjenica da se određena situacija pored toga i snima na video može u ogromnoj meri da doprinese napetosti, a u ekstremnim slučajevima i da nanese stvarnu štetu samopouzdanju polaznika kursa.

91