RTV Teorija i praksa

Nekoliko procedura mogu da pomognu da se ovakvi probiemi savladaju: 1. Instruktor mora da posveti mnogo vremena jednostavnom eksperimentisanju sa video-medijem, omogućavajući studentima da intervjuišu jedni druge, da se izmotavaju ili jednostavno da, sami u sebe zure sve dok ne prihvate stvarnost sopstvenog izgleda i glasa. Niz pripremnih vežbi baziranih na klišeima komercijalne televizije - kviz programi, vesti, itd. - često mogu grupi studenata da približe video-medij uz minimalni trud i uloženo vreme u relaksirajućoj, zabavnoj atmosferi. 2. Krajnje oprezan mora biti onaj ko je zadužen da donese kritički sud tokom prikazivanja snimljenog materijala. Potrebno je doneti zdravorazumski sud koji bi trebalo da važi za sve prilike bez obzira koja se sredstva u obuci koriste, ali ovde je neophodno ponovo naglasiti koliko je video moćan medij, i u kojoj meri je pojedinac osetljiv na nepromišljene primedbe o svom izgledu, glasu i ponašanju. Činjenica da je studentov nastup na neki način vremenski udaljen i objektivan ne znači da je on za njega manje intimno vezan. Instruktori u bilo kojoj oblasti treba da odole iskušenju da daju pseudoanalitička tumačenja onog što vide i iz tog razloga je od koristi imati precizno određene ciijeve za svako pojedino snimanje, i ograničiti kritiku samo na razmatranje tih ciljeva. 3. Nota bene.'Većina Ijudi oseća se lagodnije kada je uverena da će određena traka biti izbrisana odmah nakon realizacije direktnih ciljeva koje je imala da ostvari. Pored igranja uloga, korišćenje videa u obuci - svuda gde je samoposmatranje od konsti - proteže se na bezbroj različitih oblasti. Na primer, već smo pomenuli ragbi trenera koji koristi video da bi svom timu skrenuo pažnju na oscilacije u formi. Isto ovo važi za sve sportove. na svim nivoima. Mnoge komercijalne teniske škole i škole za golf, koriste video-feedback (povratnu spregu) da bi pomogle svojim učenicima i merile njihov napredak. a jedan mlad preduzimljiv video-snimatelj naplaćuje svoje usluge kuglanama u kojima pojedini profesionalci sa polaznicima analiziraju snimljene trake i registruju sitne greške које im onemogućavaju postizanje boljih rezultata. Nastavnici muzike otkrili su da snimanje zvuka i slike može da pokaže učeniku, onako kako to ogledalo nikada ne bi moglo, na koji način njegov fizički pristup instrumentu utiče na

92