RTV Teorija i praksa

njegovu sposobnost da proizvede željeni zvuk. U okviru probnog projekta, u jednoj školi u Mamaroneku, u državi Njujork, učitelji su imali zadatak da snimaju jedni druge video-kamerom, i da se sastaju u redovnim intervalima radi zajedničkog gledanja snimljenih video-traka i diskusije u kojoj učestvuju svi prisutni. Nekoliko vatrogasnih službi namerno je podmetnulo požare u izolovanim, napuštenim zgradama u kojima su se nalazile žrtve (lutke ili Ijudi sa simuliranim povredama) i onda su iz nekoliko različitih uglova snimali delovanje vatrogasnih jedinica i prve pomoći. Snimljen materijal pružio im je neosporan dokument o celom toku događaja - dragocenu lekciju onima koji su u njemu učestvovali, i obaveznu lekciju grupama učenika koji tek dolaze. Jedna od osnovnih primena videa u obrazovanju je, dakle, uspostavljanje povratne sprege sa učenikovim ponašanjem, tako da on može da vidi šta radi pogrešno ili ispravno. Takođe, postalo je očigledno da kad jedan razred, bilo da su u pitanju učenici srednje škole ili učesnici univerzitetskog seminara, započne s video-ispitivanjem određene teme, bez ikakvog cilja da snimljen materijal koristi u ličnom obučavanju, on otkriva da snažni fokus TV kamere rasvetljava tu temu u iznenađujućoj meri, Na primer, Arhiteklonski fakullet pri Univerzitetu Karlton u Otavi, Škola za dizajn u Harvardu i druge arhileklonske škole već duže vreme uveliko koriste video za snimanje sludentskih radova. Utvrdili su, između ostalog, da je video dragoceno pomagalo i u ispitivanju načina na koji građevine reaguju

93