RTV Teorija i praksa

na opterećenje. Studenti grade modele različitih objekata koristeći karton, žicu, balzu ili neke druge materijale i onda izazivaju rušenje tih objekata da bi mogli da utvrde u čemu je greška. U stvarnom životu do toga dolazi isuviše brzo da bi studenti mogli tu nešto da nauče, i tako se njihov rad snima na video i zatim se bezbroj puta gleda, i usporeno ako treba, sve dok se određeni fenomen u potpunosti ne razjasni i shvati. Neki koledži usredsredili su rad sa videom samo na svoje programe koji se bave gradskim problemima. Livingston koledž u Rutgersu vodi veliki Centar za istraživanje urbanih komunikacija, koji predstavlja bitan element u okviru pažnje koju ovaj koledž poklanja životnim pitanjima gradskih zajednica: stanovanju, socijalnim službama, zdravstvu, ekonomiji i planiranju. U okviru različitih zahteva na koje nailaze tokom ovog kursa, studenti provode vreme radeći kao „komunikacioni pomagači” u gradskim zajednicama. Ovaj centar izveštava: - „Video-traka snimljena sa mladom majkom koja prima socijalnu pomoć, povodom njenih stambenih problema, doveo je do snimanja video-traka o vladinim stambenim programima koji, u krajnjoj instanci, primoravaju velik broj Ijudi da živi u stanovima ispod prihvatljivih standarda. Mreža koju su agencije socijalne službe bezosećajno plele oko te žene dovela je do nastanka đrugih traka, što je na kraju dovelo do promene stava pomenutih agencija u odnosu na probleme te žene”. Sličan projekat izvodi se u koledžu Antioh Univerziteta u Baltimoru, gde jedna video-grupa, u saradnji sa Centrom za socijalna istraživanja i akciju usavršava video-metode da bi utvrdila i dokumentovala potrebe i probleme zajednice u kojoj živi. Kurs na jednom koledžu u Masačusetsu, koji ima za cilj da istražuje savremena društvena pitanja, zahteva od studenata da u grupama sa portapakom u rukama, intervjuišu pobornike različitih gledišta na jedno isto pitanje, i da na bilo koji način vizuelno dokumentuju taj problem. Posle toga studenti su morali da preuzmu uloge predstavnika jedne ili druge grupe, putem žreba, i da raspravljaju o ovim pitanjima. Ove debate snimane su na videu i kasnije analizirane od strane celog razreda, kako u pogledu vernog zastupanja predstavnika svake strane, tako i u pogledu vrednosti njihovih osnovnih postavki. Slična metoda može se iskoristiti i u radu sa decom. Centar za upoznavanje medija (The Centar for Understanding Media) u Njujorku napravio je nekoliko eksperimentalnih

94