RTV Teorija i praksa

produkcije i tako se osposobe da sama pripremaju programe koji će se redovno emitovati ргеко kablovske televizije. Direktor ovog projekta smatra da će projekat biti od višestruke koristi: a) pomoćiće deci da komuniciraju vizuelnim putem; b) učiniće obrazovnu televiziju ličnijom i nepsorednijom; c) proširiće svakodnevni školski život na „stvarni svet” i dovešće „stvarni svet” u školu uz pomoć televizije i videa; d) pružiće nastavnicima iskustvo koje će im pomoći da shvate mogućnosti ovih medija kao pomoćnih sredstava u obrazovanju. Nekoliko škola počelo je da eksperimentiše koristeći film i video-produkciju kao sredstvo za izvođenje celokupnog nastavnog programa u nižim razredima osnovne škole. Planiranje i izvođenje jednog video-projekta može se izvršiti tako da obuhvati nastavu čitanja, pisanja, aritmetike, poznavanja društva, i ostalih glavnih predmeta. Naravno, do ovoga se ne dolazi automatski; čitav poduhvat mora biti tako koncipiran od strane nastavnika da decu njihova vlastita kreativna energija instinktivno nosi u nova saznanja. Dođatni efekat je da deca, takođe, izoštravaju kritičku percepciju redovnog TV programa i u stanju su da bolje shvate šta ovaj medij u stvari predstavlja. Svaki TV program može se snimiti direktno iz etra i kasnije proučavati. Uz pomoć rudimentarnih metoda montaže, njegovim određenim segmentima može se promeniti mesto u okviru pokušaja da se snimljen materijal preoblikuje ili, jednostavno, da bi se izvršilo upoređivanje različitih metoda prezentacije. Na primer, mogu se praviti poređenja emisija vesti koje emituju različite TV mreže. Materija! uzet iz zvaničnih TV programa može se kombinovati s materijalom snimljenim portapakom u učionici, ili na ulici. Na ovaj način program džinovskih TV mreža übrzaće samostalni rad učenika i u potpunosti će se naći u službi nekog energičnog i inventivnog petog razreda. Isto kao što danas većina dece nema ništa protiv da glumi ispred video-kamere, ali se ni u snu ne bi pojavila na pozornici. Ona na ovaj način, u stvari, uče od televizije ono što inače teško uče na neki drugi način. Ja sam, na primer, radio s jednim četrnaestogodišnjakom koji je bio izbačen iz škole zato što je ometao tok nastave. Iz ko zna kojih razloga on nije bio u stanju da se snađe u učenju iz knjige i u

96