RTV Teorija i praksa

junakinju koja ne ume da govori o svojim osećanjima, koristi pravo da sumnja u važnost njenih izjava i istinu njenih reči („Sve je vuče u tu draž, u taj razgovor. Tuška prikuplja snagu volje i odupire se iskušenju. - Ne, danas ne. Više volim da ostanem u kući”). Pretežni deo dijaloga u dramskom citatu komentarisan je od naratora („Opet su me prevarili. - Njena manija je bila misao o tome da je svi kradu i varaju”), ali najčešče koristi narativni citat. I pored individualizovanog jezika ponekad je taj dijalog teško odvojiti od autorske naracije. Na taj način slivaju se ne samo obe forme iskaza, več i obe tačke gledišta naratora i junaka. („Muž joj je dao malo para za Zakopane. Mogao je, s obzirom na njeno zdravlje, da se pobrine za više novca. Kada je već pozajmio, mogao je da uzme više! Isplatilo bi se na rate, ili več na neki način!”). Naracijski karakter imaju duže partije koje predstavljaju nemire, razmišljanja i doživljaje junaka; podsećaju na formu unutrašnjeg monologa, ali leže u naraciji i u njoj se rasplinjuju. Kako je već rečeno, naracija ovde predstavlja i karakterizuje kako likove, tako i sredinu. To je tip neposredne karakteristike koja ograničava važnost i ulogu dijaloga u konstruisanju predstavljenog sveta dela. Dijalog je tu dopunjujući element i dobija na značenju zahvaljujući naraciji, kao u ovom fragmentu: - „Jeli su hladna, neukusna jela ponašajuči se sve otmenije, - Izvoli, moja draga.” U naraciji je sadržana satirična distanca, humor, ali i odnos prema nekim likovima pun topline. I takve obične reči Žebrovskog: - „Не, he, sutra čemo oprobati snage sa Gjevontom” (planinski vrh u Poljskoj, prim prev.) dobijaju tragični akcent zahvaljujući tome što im prethodi naracijska refleksija o malom, nemočnom čovečuljku koji u tom „prevelikom svetu” počinje da smeta svojim najbližima, Takođe, reči gospođe Varhlakovske karakterišu njen lik tek u vezi sa njenim naracijskim portretom (~Iz dosade je grizla svoju dušu”). Čini se da proza te vrste u svojoi adaptiranoj verziji zahteva zadržavanje naracijskog sloja. Da bi se spasili njeni literarni i radijski kvaliteti na terenu fonske umetnosti trebalo bi raskinuti sa obavezujućom u

115